Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Suolistosyövän ennuste?

Minulla todettiin vuonna 2002 peräsuolensyöpä. luulin sitä vain peräpukamiksi mutta toisin kävi.
Leikkaukseen pääsin vajaassa kolmessa viikossa. Kasvain oli kuulemma iso 6cm.Mutta mitään ulkopuolista esiintymää ei ollut.
Leikkaukseen valmistautuessani minua valmennettiin avanteeseen. Olin silloin niin maassa että mikään ei tuntunut miltään. Olin valmistautunut lähtemään.Mutta avannetta ei tarvittukaan. Kasvain oli senverran ylempänä.
Edes lääkärikierroilla leikkauksen jälkeen en uskaltanut kysyä mitään.Sitten muutaman päivän kuluttua tuli vastaus kasvaimesta. Se oli DugesB . Mutta koska kasvain oli iso myöskin jatkohoitoa annettiin.
Sairaalassa olin muistaakseni yhdeksän päivää. Koska minulta, omasta pyynnöstä varmuuden vuoksi poistettiin myös kohtu ja munasarjat, leikkaus oli tosi iso.Onneksi oli kipupumppu. Se helpotti oloa. Loppujen lopuksi toivuin fyysisesti aika nopeaan leikkauksesta. Myöskin mieliala parani kun olin käynyt Syöpäpoliklinikan lääkärin vastaanotolla. Siellä tehtiin hoitosuunnitelma johon kuului sekä sytostaatit että sädehoito. Nämä varmuuden vuoksi koska se kasvain oli iso. Näin saatiin kaikki mahdolliset pikkuiset hitusetkin syöpää pois elimistöstä.
Sädehoito oli minulle kivulias kun peräsuoli meni aivan jatkuvan ripulin vuoksi rikki, mutta senkin kesti ihan hyvin kun tiesi miksi sitä tehdään. Sytostaatit eivät minulle juuri tehneet mitään haittavaikutuksia.
Koko henkilökunta syöpäpolilla oli uskomattoman ihanaa.
Nyt keskiviikkona olen taas menossa seurantatähystykseen. Sekin on hoidettu uskomattoman ihanasti. Tuntee että välitetään.
Kun käyn sairaalassa, aina menen syöpäpolin eteen, istun hetken tuolilla. EN halua KOSKAAN unohtaa sitä aikaa. En niitä ihmisiä.
Minäkin kysyin minkälainen ennuste minulla on. Eivät voineet suoraan sanoa. Sellaista ei ole. Jokainen on oma tarinansa.
Mutta hoidot ovat tosiaan nykyään hyviä ja Suomessa meillä on parhaita syöpähoitoja koko maailmassa.
Minulle tulee siis viisi vuotta täyteen ensi kesänä. Ja minä HALUAN sen päivän nähdä :).
Tämä pitkä kertomus yrittää sanoa että peräsuolisyöpä ei ole mikään loppu, se voi olla jopa paremman alku.
selviytyjä | 12.3.2007 klo 23:29:41