Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Oksali/Xeloda-sytostaatien jälkioireet
Kuvaamasi oireet sopivat neuropatiaan.Kyseessä on mahdollisesti sytostaattien aiheuttama ääreishermovaurio.
Olen itse saanut viiden viime vuoden aikana erilaisia sytostaatteja.Niistä Taxol+ carboplatiini aiheutti pahat hermovauriot sormiin ja jalkoihin. Etsin diagnoosia ja apua pitkään. Nyt olen saanut asiaan selkoa.
Kyseessä on polyneuropatia, monimuotoinen ääreishermovaurio. Kärsin pistelystä, ajoittain polttelusta,osin tunnottomuudesta, joidenkin alueiden ylituntoisuudesta. Minulle tuli lisäksi pysyvä ultraviolettivaloallergia.
Joillakin potilailla on myös motorisia ongelmia.
Oireet pahenivat sytokuurin loputtua vielä useita kuukausia. Jouduin kipujen takia käyttämään usean kuukauden ajan hermokipulääkettä Gabrionia. Nyt en enää sitä tarvitse. Tuosta hoidosta on yli kaksi vuotta. Sen jälkeen olen saanut muita sytoja, tosin pienempinä annoksina näiden hermovaurioiden takia.
Osalle potilaista näitä ei tule, osalle tulee. Osalla ne kutakuinkin paranevat, osalle ei, tai ei kokonaan. Kaikki tässä syöpähoidossa on yksilöllistä. Hyvät toiveet on, että aika parantaa, ainakin osittain.
- Re: Oksali/Xeloda-sytostaatien jälkioireetHillevi