Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Miten vointi hoitojen jälkeen

Hei Tuulikki !
Minulla ei ainakaan ole tarjottavana sankaritarinaa, vaikka minullakin itse tauti (aivokasvain) on toistaiseksi pysynyt hallinnassa. Hoitojen (leikkaus+sädehoito) aiheuttamat vauriot sekä kasvaimeen liittyvät päänsärky ja toisinaan esiintyvät poissaolokohtaukset ovat kyllä erittäin vammauttavia ja koko elämää haittaavia. Minäkin yritin kovasti heti leikkauksen jälkeen sinnitellä töissä, kunnes en yksinkertaisesti enää jaksanut. Sainkin todella nopeasti osatyökyvyttömyyseläkkeen ja nyt teen voinnin mukaan töitä, yleensä parisen tuntia päivässä. Olen itse melko hyvin oppinut hyväksymään nykyisen elämäni, suurempi ongelma tästä onkin tullut kaikille (melkein) muille jotka, ovat minun kanssani tekemisessä. Ihmiset eivät millään voi ymmärtää, etten ole enää sama ihminen kuin ennen sairastumista, väsyn nopeasti ja esim. päänsärky on todella raastavaa, muista oireista nyt puhumattakaan.
Neurologi sanoikin, että on minulla iso taakka kannettavana, ja muutkin hoitoketjussa mukana olleet ammattilaiset ovat ihmetelleet kuinka hyvin olen jaksanut. Oikeastaan "sankaritarina" minullakin olisi kerrottavana, mutta se pitäisi TV:hen päästä kertomaan tai ainakin kirjaksi kirjoittaa kaikille muille kohtalotovereille, heidän läheisilleen ja kaikille jota tämä vähänkin koskettaa.
Joka tapauksessa olen melko hyvin oppinut elämään oireiden kanssa, tiedän mitä jaksan ja mihin pystyn, ei kai muulla ole niin väliäkään. Elämästä löytyy kuitenkin aika paljon ilon aiheita ( kuten perhe, luonto ja kirjat), vaikka monesta olenkin joutunut luopumaan.
Hyvää vointia sinulle !

elina | 9.6.2006 klo 17:00:22