Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Myelooma kantasoluhoidon jälkeen
Hei kaikki!Olen uusi keskustelija, mutta olen seurannut sivuja siitä saakka, kun isäni todettiin sairastuneen myeloomaan vuosi sitten. Heinäkuussa hänelle tehtiin kantasolusiirto, jonka jälkeen palautuminen on ollut raskasta.
Nyt minua kiinnostaisikin tietää, onko muilla ollut vastaavan hoidon jälkeen samanlaisia seurauksia, itse tai isäni kun emme tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei. Lääkärin mielestä kaikki kuuluu asiaan.
Sytostaatit tuhosivat isäni limakalvot, ja erityisesti suu ja nielu olivat hoidon aikana niin arat, että puhuminen oli vaikeaa, puhumattakaan nielemisestä. Nyt vajaa puoli vuotta myöhemmin, nielussa tuntuu koko ajan "klimppi" tai "kokkare", kuten isä itse asiaa kuvailee. Nieleminen on vaikeaa, ja syöminen on vastenmielistä. Pahoinvointi on tavallista, ja oksentelua on joskus monta päivää peräkkäin.
Toinen asia, tähän liittyen, on lima, jota kertyy nieluun koko ajan niin, että sen pois yskiminen aiheuttaa joskus tuon oksentamisen. Hän joutuu yskimään sitä yössäkin useaan otteeseen vessaan, koska kertynyttä limaa on niin paljon, ettei "uskaltaisi niellä". Lääkäri on varma, että syy löytyy vuosien tupakoinnista, jonka isä lopetti hoitoon mentyään. Voiko limaa erittyä edelleen tästä syystä johtuen, vai onkohan kyse tuhoutuneiden limakalvojen uusiutumisesta, vai jostakin muusta? Onkohan siihen jotakin apua saatavilla?
Paino on jo tipahtanut alle kuudenkymmenen kilon.
Mahtavatko voimat koskaan palautua entiselleen hoidon jälkeen, vai mitäköhän on odotettavissa? Loppuvatko kivut selästä tai kyljestä koskaan? Isälläni ehti murtua joitakin kylkiluita, selässä on ilmeisesti jonkinlainen madaltuma nikamien välissä, jolle ei tietenkään voi tehdä sen enempää. Tosin isän mielestä kivut eivät liity siihen, selkä kipeytyy laajemmalta alueelta, ei rangasta.
Kiitos, että olette täällä. Vaikka raskainta on itse sairastuneella, joskus tuntuu, että on raskaampaa seurata avuttomana vierestä.
Valoisaa joulun odotusta,
Maajut
- Myelooma kantasoluhoidon jälkeenMaajut