Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Hoidosta kieltäytyminen

Rakas lähisukulaiseni sairastui kohdunkaulan (tai rungon, en tiedä varmaksi) syöpään viitisen vuotta sitten. Syöpä hoidettiin (ja kohtu tms. poistettiin), mutta se on ilmeisesti uusinut vuosi sitten (etäpesäkkeitä). Sukulaiseni kieltäytyy hoidoista, koska ne ovat niin rankkoja. Sukulaiseni ei kerro edes omille lapsilleen tästä asiasta, joten minunkaan ei kuuluisi tietää asiasta. Muuten kysyisin, että onko hän tullut ajatelleeksi kuinka rankkaa kuoleminen sitten on (varsinkin ilman oireiden lievitystä). Hoidosta saa sentään palkaksi mahdollisuuden paranemiseen, kuolemasta ei ole vielä tähän päivään mennessä monikaan selvinnyt hengissä.

Osaisiko joku kertoa minkälaiset mahdollisuudet tai elinaikaodotukset sukulaisellani on? Olen sukulaiselleni hyvin vihainen, koska hän ei ole kertonut asiasta lapsilleen. Lapset tarvitsevat vielä äitiään vaikka täysi-ikäisiä ovatkin ja mielestäni heillä on oikeus tietää. En ole vihainen siksi, että sukulaiseni ei kertonut asiasta minulle. Sain tietää asiasta ihmiseltä, joka on syvästi ahdistunut ja huolissaan sukulaisemme puolesta. Hänelle sukulaiseni kertoi syövän uusiutumisesta ja vannotti, ettei muille saa kertoa.

Erityisen vihainen olen kuitenkin siitä, että hän kieltäytyy hoidosta, josta ymmärtääkseni olisi apua. Ymmärtäisin hoidosta kieltäytymisen, jos mahdollisuudet olisivat heikot. Näin (ainakin) vuoden hoidottomuuden jälkeen sukulaisestani ei huomaa sairauden merkkejä.
huolestunut sukulainen | 15.2.2008 klo 23:23:43