Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: HNPCC-geeni mutaatio ja munas.ja kohdun poisto

Hei Tuulapirkko, näillä sivuilla on yläpalkki "tietoa syövästä" ja sieltä sivupalkki "perinnöllisyys". Siellä ohjataan ottamaan yhteyttä oman maakunnan syöpäjärjestöön tai syöpäjärjestöjen poliklinikkaan Helsingissä. Sieltä osataan ohjata varmasti eteenpäin. Minulle tuli kutsu perinnöllisyys poliklinikalta kun äitini geeni löytyi. Sinun miehesi menehtyi nuorena mikä on ihan hyvä syy selvittää perinnöllisyyttä. Kyllä asia kannattaa ehdottomasti selvittää. Lapsethan toki testataan vasta täysiikäisinä (vähint. 18v.) tai myöhemmin kun ovat kypsiä siihen. Mielestäni, eikä sitä kai suositellakkaan geenistä ja sen periytyvyydestä ei kannata lapsille aikaisemmin puhua. Murrosikä tuo itsessään omia pyörityksiä eikä lapset ennen sitä edes ymmärrä asiaa.Itse koen päässeeni toivottavasti tarpeeksi varhain kontrolliin ja olen onnellinen siitä, löytyihän se adenooma paksustasuolestani ajoissa.
Voimia myös sinulle syksyn hämäriin päiviin, t. Minna
minna3 | 27.10.2006 klo 22:21:45