Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: HNPCC-geeni mutaatio ja munas.ja kohdun poisto

Hei Heleena,
Minä kävin testissä vuosi sitten kun äidilläni todettiin tämä geeni. Valitettavasti geeni löydettiin äidilläni liian myöhään ja hän menehtyi samaan aikaan eli viime syyskuussa paksunsuolen syöpään. Eli en ehtinyt paljoa ajatella testiin menemistä, minulle tehtiin se pikaisesti koska olen nyt 38 vuotias ja riski on suuri sairastua juuri näillä main. Kävin paksunsuolen tähystyksessä viime joulukuussa ja minulta otettiin kaksi koepalaa joista toinen oli adenooma josta syöpä kehittyy vuosien kuluessa. Eli minut tähystettiin ajoissa vaikka mitään oireita ei ollut. Sen takia myös nyt varmuuden vuoksi poistetaan kohtu ja munasarjat koska geenin takia on suuri riski sairastua myös näiden syöpään.
Minulla on kolme lasta jotka ovat myös alle 10 vuotiaita. Jännitän kovasti myös heidän kohtaloaan kun heidät aikanaan testataan. Onneksi lääketiede menee koko ajan eteenpäin ja toivottavasti kymmenen vuoden päästä on jo paljon enemmän tietoa ja kenties jonkinlaista "estolääkitystä". Onneksi tämä on paljon tutkittu geeni.
Toivottavasti miehesi sairaus on huomattu ajoissa ja hoidot auttavat. Se on raskasta aikaa, olin äitini rinnalla kaikkien hoitojen aikana ja yritin käydä paljon hänen luonaan sairaala jaksojen aikana vaikka välimatkaa oli 150km. Sain olla äitini luona myös hänen viimeisen viikon ajan ja olen onnellinen siitä. Ikävähän häntä on mutta onneksi perhe pitää liikkeessä koko ajan... Kirjoittele jos haluat kysyä jotain tai vaikka muuten vain. Jaksamista sinulle ja perheellesi, lämmöllä
Minna
minna3 | 26.10.2006 klo 23:04:19