Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: luuydinnäyte
Kun tässä ketjussa on kerrottu lähinnä vain huonoista kokemuksista, katson aiheelliseksi kertoa tämän: Minulta on viimeisen 3 vuoden aikana otettu luuydinnäyte arviolta noin 20 kertaa. Vain ensimmäisellä kerralla sain esilääkityksen eli piikin olkavarteen. Muilla kerroilla on annettu vain paikallinen puudutuspiikki.Ensimmäisellä kerralla suoliluusta otettiin myös näytepala luusta (=biopsia). Sen ottaminen aiheutti voimakkaan kivun kuin hammas olisi vedetty, mutta kipu kesti vain sekunnin murto-osan. Kerran myöhemminkin otettiin näytepala, mutta ilman esilääkitystä ja mieleen jäänyttä kipua. Muilla kerroilla on vain imetty luuydinnestettä (=aspiraatio) joko suoliluusta tai rintalastasta.
Luuydinnesteen imu rintalastasta aiheutti ensimmäisellä kerralla inhottavan tunteen, kun sitä imettiin melko alhaalta. Myöhemmillä kerroilla sitä on otettu noin 5 cm ylempää, jolloin imu ei tunnu miltään, kunhan se vain imetään riittävän hitaasti. Aina kun olen saanut toivoa, otetaanko näyte rintalastasta vai suoliluusta, olen valinnut jälkimmäisen. Joka kerta olen pelännyt muilta kuulemiani kipuja, mutta minulla ei ole ollut muuta kipua kuin puudutuspiikin pistämisen aikainen.
- luuydinnäyteofelia
- Re: luuydinnäyteBloody Mary
- Re: luuydinnäyteofelia
- Re: luuydinnäyteHaaveilija
- Re: luuydinnäyteVimana
- Re: luuydinnäytemarsu
- Re: luuydinnäytenessa
- Re: luuydinnäytetaruliini
- Re: luuydinnäytenessa
- Re: luuydinnäyteTimontti
- Re: luuydinnäyteVimana