Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: tieto elinaikaennusteesta vain omaiselle
Kun vaimoni sai ensimmäisen kuolemantuomion (keuhkosyövän leviämistä voidaan hidastaa muttei kokonaan estää), uutinen kerrottiin ensin hänelle, sitten minulle.Toinen kuolemantuomio (hidastavat hoidotkin on lopetettu ja kuolema on ehkä enää viikkojen päässä) tuli vaiheessa, jossa vaimoni ei enää pystynyt kommunikoimaan normaalisti. Niinpä uutinen kerrottiin pelkästään minulle.
En osaa sanoa tarkasti, miten, kenelle ja missä vaiheessa elinaikaennusteita pitäisi esittää, mutta minun mielestäni kysymys ei edes ole kovin olennainen. Pitää mennä tilanteen ja tapauksen mukaan, joskus onnistuen ja joskus epäonnistuen. Ja seurauksena on aina, että joku omainen kokee itsensä väärin kohdelluksi.
Tietysti hyvä lääkäri - jos hänellä on aikaa ja työnjakoasiat ovat selvät - osaa sopia asioista omaisten kanssa niin, että tiedonkulku sujuu luontevasti. Mutta ei yhteiskunnan toisaalta tarvitse niin täydellinen olla, että perheenjäsenille ei jää vaikeitten asioitten käsittelystä mitään vastuuta.
- tieto elinaikaennusteesta vain omaiselleepäleväinen
- LUKEKAA EDELLINEN VASTAUS HUOLELLAsyövästä parantunut
- Re: LUKEKAA EDELLINEN VASTAUS HUOLELLAsyövästä parantunut
- Re: tieto elinaikaennusteesta vain omaiselleSanaton