Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Hoidot ja seuranta

Re: Miten KELA korvaa sytostaatteja ?

Vuoden 2006 alusta tuli Suomessa voimaan ns. lääkkeiden uusi hintalaki, jonka mukaan Suomeen myytävän lääkkeen tukkuhinnan on alennuttava 5%, jotta se saa KELA korvattavuuden.

Tällöin oli pelättävissä, että vaikeiden sairauksein lääkkeiden hinnat eivät alene ja ne lentävät pois KELAsta.

Näin myös kävi. Infuusiomuotoisista sytostaateista ei korvata enää kuin 1/4 kaikista valmisteista. Useat suuret yleisesti käytettävät sytostaatit ovat lentäneet ulos KELAsta, eikä yhtään korvattavaa valmistetta ole jäänyt näihin lääkkeisiin.

Niitä ei saa myöskään enää maksukattoon.

Tämä koskee yksityistä syöpähoitoa. Julkisella puolella saa lääkkeet sairaalan piikkiin, poliklinikkamaksun joutuu maksamaan itse.

Minä olen yksityisessä syöpähoidossa,jossa olen saanut uusia syöpälääkkeitä ja sytostaattia yhdessä kombinaatiossa jo kolme intervallia
2,5 vuoden ajan. Tätä lääkitystä en voi saada julkiselta puolelta, koska oman tautini ns. käypähoitosuositus eli hoitodokriini on vuodelta 2001, eikä sairaalan tarvitse kustantaa uudempia lääkkeitä. Omassa hoitolääkityksessäni on ollut pari uutta syöpälääkettä

Ko. lääkkeet olen maksanut tilanteessa käytä tai kuole.

Minä menetin myös yhden käyttämäni tablettimuotoisen lääkkeen KELA korvauksen viime marraskuussa. En osta sitä enää.

Hoito on tullut hyvin kalliiksi juuri näiden lääkkeiden takia, muuten lääkärini perii normaalit lääkäripalkkiot. Olen pannut jo 2,5 vuoden ajan kaikki nettotuloni syöpähoitoihin.

Olen anonut lääkitystä sairaalasta viimeksi v. 2007, en voi saada sitä sieltä.

Tämä on uskomatonta, infuusiosyöpälääkkeet olivat suurelta osin aikaisemmin 100% korvattavia, nyt ne ovat lähes kaikki kokonaan korvauksen ulkopuolella.

Meitä yksityispuolen potilaita on jo satoja, olemme ottaneet yhteyttä kaikkiin asiasta vastaaviin tahoihin. Turhaan.
Hillevi | 15.3.2008 klo 16:54:53