Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Hoidot ja seuranta
Re: Kokemuksia Hipec-hoidosta?
Itse olin huhtikuussa Hipec-hoidossa. Kokemukseni on kaikenpuolin positiivisia. Leikkaus oli tehokas, Hipec + pari virushoitoa ja sen jälkeen ei ole tomografioissa näkynyt merkkiäkään taudista, eli toivotaan että vähintäänkin pysyy poissa pitkään.Itse leikkaus meni unessa, sen jälkeen päivä teholla ja sitten loppuaika eristyksessä koska leikkauksen jälkeen vastustuskyky on heikko. Sairaalassaoloaikaa tuli alta 2 viikkoa ja toimistotyöhän palasin 1.5kk jälkeen. Sairaslomaa olisi tosin saanut tuplati tuon mutta en tuntenut itseäni mitenkään kipeäksi.
Kipuja ei oikeastaan ollut eli kivunlievitys oli riittävää. Aluksi epiduraali ja sitten opiaatteja ja parasetamolia. Sairaalasta päästyäni viikon kuluttua ei tarvinnut enää kipulääkkeitä. Heti leikkauksen jälkeen toki epiduraalia joutui aluksi vähän säätämään kun pitkä ihminen vaati suuremman annoksen.
Hoitohenkilökunta oli erittäin mukavaa ja heille suurkiitos hyvästä hoidosta.
Tärkein ohje jonka antaisin Hipecciin menevälle on että kannattaa yrittää nousta jalkeille mahdollisimman pian ja ottaa heti ohjelmaksi kävellä joka päivä. Hoitajat toki tähän kehoittavatkin mutta vaikka alussa tuntuisi vaikealta niin siitä vaan jalkeille. Jos ei nouse jalkeille, ei suoli lähde vetämään ja sitten joutuu nenä-mahaletkun kanssa ja se on tosi ikävää. Ottaa vaikka päiväohjelmaan että montako käytävänmittaa käy aamulla, päivällä ja illalla kävelemässä. Samoin ne pulloon puhalukset kannattaa tehdä säntillisesti.
- Re: Kokemuksia Hipec-hoidosta?kathy
- Re: Kokemuksia Hipec-hoidosta?Johan64na