Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Omaisen ajatuksia..

Hei,
jokaisen terveysaseman tai sairaalan velvollisuus on järjestää teille keskusteluapua; potilaalle yksityistasolla sekä potilaalle yhdessä hänen perheen kanssa. Älkää luovuttako vaan vaatikaa että esim. osaston johtava hoitaja tai lääkäri auttaa saamaan ajan ihan psykologille tai että he itse ottavat tunnin ajastansa tetä varten. Sanoja ei aina saa itse ulos suusta mutta ammatitaitoinen kokenut henkilö osaa ohjata keskustelua tuomalla esiin asiat jotka teitä nyt huolettaa ja joiden käsitteleminen on kovin vaikeaa.
Pyydä sairaalapappi tai joku muu pappi käymään hänen luonansa heti, se antaa hänelle itsellensä rauhan vaikkei uskossa välttämättä olisikaan.
Muista että kovia hoitoja läpikäynyttä potilasta koetellaan eri uusilla oireilla ja sairauden edetessä potilaan puhekyky saattaa mennä joten älkää säästelkö puheita nyt, huomenna ei ehkä enää voi keskustella.

Nämä ovat parhaat ohjeeni jotka auttoivat siäni kuollessa sekä häntä että koko perhettämme. Hankkikaa myös omaa psykologin apua jo nyt sillä jonot saattavat olla kuukausia. Meistä jokainen läheisensä menettänyt ja hoitoon osallistunut tarvitsee myös itse apua, kyseessä on niin suuri asia.

Nesteturvotuksesta oli hyvin lyhyt matka isäni kuolemaan, muutamia viikkoja, vaikka hän käveli, söi ja muuten oli normaalin oloinen. Älkää jättäkö mitään huomiselle mikä voi auttaa potilasta ja teitä jo tänään!

Voimahalaus ja kauniita syyspäiviä.
saga | 2.9.2008 klo 22:37:50