Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Joulu
Hyvää Joulua Sanaton!Olen itse kotona vielä asustavien ja koulua käyvien lasteni kanssa elänyt syöpäpotilaan rinnalla puolitoista vuotta. Kaksi kertaa peräkkäin olemme käyneet läpi raskaakin raskaammat hoitojaksot, nyt odotamme Joulua taas jälleen kerran, toiveikkain mielin- jospa nyt syöpä olisi lopullisesti selätetty, jospa nyt voisimme levollisemmalla mielillä luottaa tulevaisuuteen, jospa nyt.
Kun syöpädiagnoosi koskettaa perhettä, mikään ei ole niin kuin ennen- naiivi luottamus siihen, että omilla toimillani ja teoillani voin vaikuttaa elämääni ja jopa sitä hallita, romahtaa täysin. luottamus elämään, siihen omaan elämään, pitää rakentaa ihan uudestaan aivan erilaisista palasista ja jokaisessa palasessa on aimoannos nöyryyttä -elämän ja kuoleman vimien edessä.
En tiedä lohduttaako tämä sinua yhtään, mutta voit lohduttaa itseäsi sillä, että sait elää antoisan ajan vaimosi rinnalla,eikä teidän yhteisiä kokemuksia kukaan ota sinulta pois. Näin minäkin olen itseäni lohduttanut, että olen elänyt hyvässä parisuhteessa, saanut kaksi reipasta lasta, eikä kaikki koe edes tälläistä rakkautta, kun minä olen saanut kokea. Viimeiset puolitoista vuotta ovat itse asiassa oikeasti osoittaneet, ainakin meidän perheessä, sen kuinka tärkeitä me olemme toisillemme, sitä ei vaan tule aina huomanneeksi, kun elämä on hektistä, kiireistä ja täynnä kaikkivoipaisuuden ja terveydn illuusiota.
Voimia sinulle Sanaton elää yli tämä erilainen Joulu, vuoden päästä Joulusi on vieläkin erilaisempi. Meillä syöpäpotilaiden omaisilla on oikeus tunteisiin, myös ristiriitaisiin, syyllistäviin, jopa itsesäälinkin tunteisiin.
Joulu on rakkauden juhla, vaimollesi osoitat rakkuatta sillä, että olet hänen rinnalla nämä viimeiset ajat - kuinka paljon kauniimmin voisi yhteinen taival päättyä?
Levollista Joulua!
T.Suvi