Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Is�ni vaikea tapaus.

Hei,
ovatko lääkärit tietoisia asiasta - vai määräävätkö he isällesi unilääkkeitä tietäen hänen päihdeongelmansa?
Onko isäsi masennus mitenkään hoidossa tällä hetkellä? Syökö hän masennuslääkkeitä? Alkoholi ja lääkkeet eivät todellakaan sovi yhteen, varsinkin kun on vakava perussairaus. Tietääkö isäsi, kuinka ne voivat vaikutttaa haitallisesti yhdessä? Onko kukaan puhunut hänelle alkoholin ja lääkkeiden sekakaytön vaaroista, tehnyt ns. mini-interventiota? Minä tekisin niin, että ottaisin yhteyttä isäsi terveyskeskuslääkäriin ja puhuisin huolistani. Jos olisin sinä, puhuisin myös suoraan isälleni (silloin kun hän on selvin päin) ja kertoisin miten olen huolissani, miten en halua että juot ja käytät lääkkeitä tuolla tavalla. Että haluan sinulla olevan mahdollisimman hyvän loppuelämän - en halua muistaa isääni viinasta ja lääkkeistä sekaisin menneenä, masentuneena. Että viina ja lääkkeet eivät auta kuin hetkellisesti, ne eivät paranna masennusta ja pahaa oloa.
Jos joku isäsi "ystävä" kuljettaa vielä hänelle viinoja, niin kerro tälle "ystävälle", että se loppui nyt.
Kaada kaikki viinat mitä löydät isäsi luota, viemäriin.
Hän suuttuu varmasti ja ehkä hakee lisää, kaada nekin.
Voi olla, että isäsi joutuu jossain vaiheessa valitsemaan viinan ja lääkkeiden sekä sinun läsnäolosi ja tukesi välillä.
minä olen tehnyt kaiken tämän ja paljon muutakin, ja läheiseni lopetti alkoholin käytön ja on myös tyytyväinen siitä, että autoin siinä, välillä aika kovastikin. En myöskään mennyt silloin käymään kun siellä oltiin sekaisin alkoholista (ja lääkkeistä). Käytön loppumisen jälkeen olemme tavanneet usein ja elämään on tullut syöpäpotilaalle uutta sisältöä.
Voimia sinulle, älä jää yksin tämän asian kanssa vaan hae apua.
jaksan toivoa | 9.4.2006 klo 16:12:12