Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Mistä ammattilaisen apua?

Hei Mabu!

Laitan tähän sinulle vähän ajatuksia itse syöpään sairastuneena (minulla todettiin viime kesän alussa krooninen lymfaattinen leukemia). Aluksi tietysti järkytyin, vaikka olinkin odottanut huonoja tuloksia luuydinbiopsian jälkeen, onneksi mieheni oli mukana hematologin vastaanotolla, hän ehkä sai paremmin vastaanotettua annettua tietoa (hematologini totesi minulle heti kättelyssä, että tähän leukemiamuotoon ei sitten ole parantavaa hoitoa, hoitoa kuitenkin jota en toki vielä saa, sen sijaan käyn labroissa ja hemtaologilla + tarkemmissa tutkimuksissa tässä vaiheessa kerran vuodessa, nyt on tulossa loppukeväästä tarkemmat tutkimukset). Eli nyt eletään ikäänkuin jatkoajalla... Olen ollut erittäin kiitollinen saamastani tuesta (läheiset + ystävät ja työkaverit) olen halunnut kertoa kaikille avoimesti missä mennään, koska asian salailu olisi paljon raskaampaa, tosin jotkut pelästyvät, mutta suurimmalta osin saamani palaute on ollut erittäin positiivista. Suurin osa suhtautuu mielestäni minuun kuten ennenkin, eli kuten eräs työkaveri sanoi, sinähän olet ihan se sama ihminen kuin aina ennenkin, minusta se on paras tapa suhtautua sairastuneeseen. Sääliä tuskin kukaaan haluaa, eikä se mitään auttaisikaan, liioin en halua ratsastaa tällä asialla, vaikka joudunkin olemaan hieman tarkempana tekemisteni kanssa. Lääkäreiltä olen saanut vastauksen aina kun on ollut jotain mieltä painamassa, joten suosittelen että kaikki sairastuneet ottavat oman tilanteensa selville hoitavalta lääkäriltä. Se auttaa kaikenlaisten asioiden järjestämisessä. Paras apu ainakin minulle on ollut, että saan puhua ja joku läheinen kuuntelee. Alkuun olin varmasti aika tunneherkkä, nyt tilanne on jo "normalisoitunut". Liika "paapominen" sen sijaan josku ärsyttää, vaikka sillä varmaan hyvää tarkoitetaankin... Toivon että sait tästä jotain itsellesi, ja mahdollisimman hyvää jatkoa sinulle!
mami | 19.2.2007 klo 10:19:12