Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Mistä ruokahalua ja tahtoa liikkumiseen

Hei Bee! Kiitos hyvistä vinkeistä.
Ajatella, että olen kuvitellut tuon lautasen koon merkityksen ihan päinvastaiseksi. Olen tarjonnut ruokaa normaalilta ruokalautaselta, jotta ruokamäärä näyttäisi vähäiseltä, kun äiti on sanonut, että hän haluaa syödä vain vähän. Olen ajatellut, että pieni lautanen saisi ruuan määränkin näyttämään suurelta.
Tein täksi päiväksi juuressosekeittoa ja vinkkisi mukaan lorautin äidin annokseen kunnolla kermaa. Itse emme käytä voita, mutta haetaan sitäkin nyt kaupasta. Olen ilman muuta valmis ruoan kanssa näpertelyyn, jos sillä saan äidin syömään enemmän ja hänen kuntonsa paranemaan.
Täytyy katsoa, onnistuuko tuo syöminen ehdottamassasi tahdissa, sillä äiti nukkuu nykyään suurimman osan päivää ja siksi minun pitää sitten herättää hänet. Mutta kokeilen sitäkin.
Olen usein pyytänyt äitiäni liittymään seuraani syömisen ajaksi jo ihan siksi, että hän edes silloin liikkuisi vähän. Hän kuitenkin haluaa syödä sängyssä istuen. Luulen sen johtuvan ainakin osittain siitä, että äidistä on ikävää olla muiden keskuudessa kun tukka lähtee ja tippuu hartioille eikä tekohampaiden pitäminen syönnin yhteydessä enää näytä onnistuvan (suu on varmaan laihtumisen myötä muuttunut). Eli kuvittelisin, että hän ujostelee/häpeää ulkoisia muutoksia. Ja kun hän ei itse ota sitä puheeksi niin ole minäkään siitä sitten puhunut.
Kiitos vielä konkreettisista neuvoista, joita ryhdyn nyt oitis kokeilemaan.
Kumulus | 30.7.2007 klo 13:44:04