Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Tuoreita kuulumisia, ei niin hyviä :((

Hei Hennarii80

Olen pahoillani, että vastustaja on osoittautunut näin sitkeäksi ja että vaihtoehdot ovat käymässä vähiin... Mutta mitä tahansa teetkin, niin älä pelästy omia tunteitasi! Sinulla on lupa surra ja tuntea suurta neuvottomuutta ja pelkoa, sillä silloin kun suuret pyörät pyörivät, ei meillä lopultakaan ole mitään muuta kuin rakkaat lähimmäisemme, joiden kanssa purkaa tätä suunnatonta taakkaa. Joten onko ketään, jonka kanssa voisit puhua peloistasi? Ja oletteko laatineet lääkärien kanssa suunnitelman, miten voisitte parhaiten helpottaa äitisi kipuja?

Itse rukoilin appiukkoni sairastaessa paljon, ja kun hälytystila kävi sietämättömäksi, hankin unilääkereseptin ikäänkuin pahimman varalle. Lääkkeet ovat vieläkin ottamatta - lopulta selvisin niitä ilman - mutta tieto siitä, että uni on lähellä, helpotti päivien läpiviemistä. Kuten yleensäkin se, että oli joitakin ihmisiä, joille puhua. Yleensä he olivat näitä ihmisiä, jotka tiesivät jo kuolemasta jotakin ja olivat jo saattaneet rakkaitaan hautaan: heillä oli paras kyky kuunnella järkähtämättä ja ilman pelkoa.

Kuolema on ihmisen elämän väistämätön päätös, ja jokainen kohtaa sen lopulta enemmän tai vähemmän yksin. Halu olla mukana saattamassa ja läsnä on meillä omaisilla voimakas, mutta lopulta äitisi itse löytää hetken, milloin on aika hellittää ja lähteä. Niin teki appiukkonikin ja niin teen minäkin joskus aikanani. Vielä en tiedä, milloin, mutta sitä ennen haluan elää mahdollisimman paljon ja ehkä rauhoittaa niitä, jotka jäävät jälkeeni. Elämää on kuoleman jälkeenkin.

Olen ymmärtänyt, että äitisi on ollut valoisa ja optimistinen ihminen ja että hän on halunnut pitää tämän asenteensa loppuun asti. Joten mitäpä jos kysyisit häneltä, mistä Hän saa voimia ja toivoa? Mihin hän uskoo, nojaa ja luottaa? Luulen, että hän tulee vastaamaan kysymykseesi mielellään, sydän rakkautta ja siunausta täynnä.

T. Karhutar
Karhutar | 10.11.2008 klo 19:06:20