Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Lähipiirissä syöpäpotilas
Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennuste
Pitkästä aikaa palasin tänne sivuille. Miehelläni todettiin toukokuussa 2006 myös glioblastoma (gradus 1V) oikeassa ohimolohkossa. Leikkaavan lääkärin ennuste oli, että elinaikaa on 2-3 kuukautta, jos ei leikata. Ei tarvinnut miettiä kauaa leikataanko vai ei. Leikkauksen jälkeen hän kertoi meille omaisille, että elinaikaa on noin vuosi, vaikka kaikki mahdollinen tehtäisiin. Miehelleni hän ei ennustetta kertonut, eikä mieheni sitä kysynytkään. Myös mieheni sai ensin sädehoitoa ja sitten sytostaattia (Temodal). Mistään ei tuntunut olevan apua. Kasvain alkoi kasvaa uudelleen ja lähetti satelliittipesäkkeitä vasempaan aivolohkoon. Lopulta monien eri tapahtumien jälkeen mieheni nukkui pois 18 kuukautta diagnoosin tekemisen jälkeen.Tuo sairausaika oli minulle ja lapsillemme erittain raskasta, mutta myös opettavaa aikaa. Piti yrittää laittaa asioita elämässä tarkeysjärjestÿkseen. Onneksi minulla oli lapseni, miniäni ja lapsenlapsemme. Yhdessä me tuimme toisiamme ja tärkesysjärjestyksessä mieheni ja hänen hyvinvointinsa oli ykkönen. Silloin olisi ollut tarpeen saada jonkinlaista apua terveydenhuollosta, vaikka vain sitä, että joku olisi kuunnellut tai kertonut, mitä mikäkin lääkitys aiheutti mieheni käyttäytymiseen tms. Vaan eipä sellaista apua ollut. Mutta tuossa ajassa oli myös paljon hyviä ja opettavia asioita. Voisin jopa sanoa, että muutama kuukausi oli elämäni seesteisintä aikaa.
Olen pahoillani äitisi puolesta. En tiedä, mikä hänen tilanteensa on, kun tuosta kirjoituksestasi on jo pitkä aika. Joka tapauksessa toivon Sinulle kaikkea hyvää ja ennen kaikkea tarvitset paljon voimia selvitäksesi eteenpäin. Minäkin olen selvinnyt. Kohta tulee kaksi vuotta mieheni pois menosta. Nyt pystyn jo käsittelemään asioita hieman neutraalimmin. En enää koko ajan syytä terveydenhuoltoa niistä monista asioista, jotka menivät pieleen. Ajattelen, että aika mieheni kohdalla oli tarkoitus loppua ja minä saan jatkaa vielä eteenpäin. Onneksi minulla on ystäviä, jotka auttavat siinä. Voimia Sinulle toivottaa
Kaarina
- Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennustekaarina
- Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennusteIskän tyttö
- Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennustesurumorsian
- Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennustetietovailla
- Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennusteLiinuliini
- Re: Glioblastooma (gradus IV) & ennusteSusanna - 74