Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Suuri salaisuus

Ahdistaa! Äidilläni todettiin erikoistlaatuinen syöpä keväällä 2007. Se oli tietysti järkytys ja kaikki siihen liittyvät asiat ovat tietenkin olleet raskaita. Olen äitini läheisin tukihenkilö ja hän tukeutuu minuun voimakkaasti. Kestän sen ja teen sen rakkaudesta häneen.

Pahinta tilanteessa on se, että sairaudesta ei saa puhua avoimesti. Siitä ei saisi kertoa kenellekään. Minua ahdistaa elää salaisuuksien kanssa enkä suostu valehtelemaan kenellekään. Toivon välillä, että lapseni tai joku muu möläyttäisivät suuren salaisuuden julkisuuteen. Olen puhunut äitini kanssa asiasta muutamaan otteeseen, mutta hän on sitä mieltä, että asia ei muille kuulu. Hän ei myöskään osaa asettua minun asemaani.

Vaitiololupauksestani huolimatta olen puhunut asiasta läheisille ystävilleni. He eivät ole tekemisissä äidin tuttujen tai suvun kanssa, joten sana ei kulje sitä kautta eteenpäin. Tulisin itse sairaaksi, jos en saisi puhua kenellekään. Käyn läpi suuria tunteita, joita en halua pitää sisälläni.

Juuri nyt taas on tilanne on sellainen, että tämä suuri salaisuus ahdistaa rankemman kerran. En tiedä pystynkä edes lähtemään sairaalaan, koska ahdistaa. Puhuin asiasta äidin kanssa puhelimessa tänään jälleen kerran. Vastaus on "ei".

En tiedä miten jaksan olla äidin tukena tässä tilanteessa.

mammamia
mammamia | 6.11.2008 klo 16:01:59