Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: miten tukea entistä puolisoa, miten selvittää lapsen asiat

Edelliseen vielä virallista tietoa jonka sain tänään. Lapsen elatusmaksu ym asiat hoitaa lastenvalvoja...sitä kautta hoituu maksuasioiden vireillepano tai mm. elatusmaksun suuruuden korotus toki kaikki selvitetään sieltä käsin mm. maksujen oikeudellisuus eli toisen osapuolen varallisuus ym maksuihin liittyvät asiat. Kuitenkin kun haetaan jotain muuta osapuolta kun lapsen vanhempi esim. huoltajaksi niin asia etenee käräjäoikeuden kautta. Eli lapsen huollosta täytyy tehdä hakemus käräjäoikeudelle perusteluineen ja mukana on hyvä olla virallinen instanssi esim oikeusaputoimisto mihin lapsen suostumus toimiin, vanhemman (hakijan) suostumus myös sekä isän/äidin suostumus sekä tulevien huoltajien suostumus. Voidaan siis hakea oheishuoltajuutta ennen kun mitään on tapahtunut mutta jos huoltoasiat on jo ennalta ratkaistu niin sitä voidaan hakea myös sen jälkeen kun esim. varsinainen huoltaja ei ole enää kykenevä hoitamaan huoltajuutta tai on menehtynyt.
Minä hoidan asiat ennen kun mitään tapahtuu, varmuuden varoiksi ja tyttären kummit ovat mukana. Ainoa mikä kinkittää on tämä jatkuva paperisota ja järjestely..niihin ei voimia oikein olisi. Mutta on tärkeää että tämäkin asia tulee hoidettua ja mielestäni etukäteen toki lapsi on koko ajan tässä mukana ja tietää kaiken missä mennään. Olisi hyvä jos saisit selville mitä ex puolisosi on ajatellut. Näissä asioissa ei voi sulkea toista pois sillä lapsen paras on kuitenkin aina etusijalla. Vaikka me vanhemmat emme ole väleissä niin senverran minäkin menen vastaan, että tässäkin asiassa olen yhteydessä ex-puolisoon mitä ei juuri muuten tapahdu paitsi nyt tapaamiset virallisissa merkeissä mm. lapsen lapsen ristiäiset. Yhteishuoltajuus kuitenkin kattaa molempien osapuolien huoltajuuden...käytäntö voi olla sitten melko vaikeaa joskus aikanaan olen senkin kokenut. Voimia sinulle ja asioiden selvittely auttaa kyllä! Terveisin Eija
eijuli | 10.12.2009 klo 14:36:37