Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Lähipiirissä syöpäpotilas

Re: Mikä on leiomyosarkooma?

Minulla luultiin olevan myoma kohdussa (hyvänlaatuinen kasvain), mutta leikkauksessa sitten löydettiin kohtulihaksesta leiomyosarkooma 9 vuotta sitten. Se kasvoi lyhyessä ajassa tosi nopeasti. Olin silloin 30 v. Siihen aikaan lääkärit sanoivat, että kyseiseen syöpään auttaa vain 'kirugin veitsi'. Säde- tai solumyrkkyhoidoista ei olisi apua. Kuulostaa mielestäni hyvältä, jos äitisi kasvain oli koteloitunut, eli se ei ollut levinnyt. Minulta otettiin leikkauksen yhteydessä koepaloja vatsan alueelta, ja niissä ei kasvaimesta ollut jälkeäkään. Olin juuri mennyt edellisenä kesänä naimisiin ja lapsenhankinta oli ajankohtaista, ja olisin toivonut, että kohtuni olisi voitu säästää. Näin ei käynyt, mutta syövästä 'selvisin' silloin, näin jälkeenpäin ajatellen 'helposti'. Leikkauksen jälkeen kävin vuoden ajan kolmen kuukauden välein kontrolleissa (veren syöpäarvot, keuhkokuvia, mammografiaa vaihdellen). Sitten kontrollivälejä pidennettin vähitellen, ja viimeiset kolme vuotta olen käynyt vain normaalisti gynegologilla. Snoit, että tietoja leiomyosarkoomasta ei löydy, se voi johtua siitä ,että se on todella harvinainen. Numerot kasvaimen luokituksessa tarkoittavat mielestäni kasvaimen 'vaarallisuutta', mitä suurempi numero, sen huonompi.Toivottavasti tästä sait joitain tietoja. Korostan vielä, että onneksi lääketiede kehittyy koko ajan ja nykyisin tämänkin syövän hoito on varmaankin edistynyt. Toivotan teille kaikille voimia tasteluun!
umpikuja | 5.4.2006 klo 20:59:16