Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Psa mittaus

Kiitos vastauksesta!

>Kyllä jutteleminen kiinnostaa, mutta en taida olla ihan vielä valmis siihen. Olen vielä sen verran "vihreä" tällä palstalla ja yleensä er-syövän kanssa...

Ihan miten sinulle sopii.

>Omat lukemani olivat 3+3, mutta voiko niihinkään luottaa?

Ei. (Olen maallikko, mutta kokemusta on ers- potilaana olosta)

Miksi ei? Gleason luku (solukko) voi muuttua ajan mittaan ja paljon on kiinni yksinkertaisesti siitä minkälaiseen kohtaan neula eturauhasessa osuu kun näytepaloja otetaan. Todennäköisesti vielä lisäksi mikroskoopin linssin läpi tehty määrittely ei ole helppo tehtävä.

> Ensin oikeastaan "unohdin" koko asian ja elin ihan normaalisti,
mutta aina välillä syöpä tulee enemmän mieleen ja tulee poikettua
täällä netissä.

Ihan samoin on minun tieni kulkenut, ajoittain mielessä, ajoittain ei ollenkaan.

>Jos 16 17:stä hoidetaan turhaan, niin onhan tämä melkoista lottoa.

On. Tietenkin on huomioitava se, että se seitsemästoista on usein vakava tapaus. Tämän takia olisi selkeästi erotettava oireelliset ja oireettomat ers:t ja harkittava niitä eri tavoin.

> Miten tällaiseen syöpään pitäisi suhtautua?

Oman kannan asiassa pitäisi antaa kypsyä, kiirettä tuskin on.
(Jos ihminen on tarpeeksi sairas hän takuuvarmasti on valmis vastaanottamaan tarjotut hoidot.)
Tässä on sellainen suuri asia kuin pelko mukana koko ajan. Sitä on vaikea hyväksyä ja myöntää ja se sekoittaa harkintaa.

(Tässä esitetyt käsitykset ovat omiani, enkä kehota ketään mihinkään.)

Hyvää jatkoa sinulle Johan ja kaikille muille myös.

kataja | 24.7.2010 klo 22:15:11