Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Eturauhassyöpä sädehoidon jälkeiset haittavaikutukset

Minun sädehoito loppui elokuun puolessa välissä. Jo hoidon loppuvaiheessa (36 kertaa) ilmeni peräsuolen ärsytystä, joka aiheutti kipua ulostaessa. Myös hivenen verta näkyi ulosteessa. Mutta se vaiva parani melko nopeasti, ehkä 3-4 viikossa. Nyt tilanne on se, että suoli toimii jokseenkin normaalisti, joskus tulee kiire pytylle, mutta erittäin harvoin.

Virtsaamisessa ei ole ongelmaa. Jopa yölliset WC-käynnit ovat loppuneet sädehoidon jälkeen kokonaan ja virstaaminen on aivan normaalia. Minulla oli piikki siihen saakka, kun sädehoito päättyi. Senjälkeen olen ottanut yhden Casodex 150mg pillerin päivässä, eikä haittavaikutuksia juurikaan ole. Piikistä johtuvat kuumat aallot loppuivat reilun kuukauden kuluttua viimeisestä piikistä.
Myös miehinen kunto palautui noin 2 kk päästä sädehoidon päättymisestä. Ensimmäinen kontrolli oli marraskuun puolen välin jälkeen ja PSA oli 0,8. Vatsa on toiminut normaalisti, joskus aamulla heti heräämisen jälkeen voi olla ilmavaivoja istuessani aamupalalla. Mutta niitäkään ei ole haitaksi asti.

Olen pannut kuitenkin merkille, että virtsaaminen voi tihentyä jos istut kylmällä alustalla, tai sitten juot tiettyjä mehuja (ananas) tai 5-6 kuppia kahvia päivän aikana.
Sädehoidon jälkeen annettiin eräs pilleri (tamsulosiinikloridi) virtsaamisvaivoihin. Otin niitä ohjeen mukaan, mutta kun virtsaamisessa ei ollut ongelmia, niin jätin ne kokonaan pois. Ne pillerit tihensivät virtsaamistarvetta. Jopa yöllä piti käydä pari kertaa pissalla, ja päivisin saattoi tulla jopa virtsaamispakko. Mutta ne vaivat loppuivat, kun jätin lääkkeen kokonaan pois. Samaa mieltä oli TK-lääkärikin.

Kannattaisi ottaa yhteyttä urologiin vaivojesi takia.

Hyvää Joulua ja kaikkea hyvää vuodelle 2009.
ER | 17.12.2008 klo 16:54:56