Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Eturauhas biopsian ottaminen..
Mipudonnutnäkin olen vaatinut PSA mittauksia jo vuodesta 2003. Ensin työterveyshuollossa ja viimeiset 3 vuotta TK'lla. Työterveyshuollossa he tekivät sen mielellään, onhan se heille businesta. TK'lla on joskus joutunut keskustelemaan tiukemmin kun valtion rahat loppu.2003-2011 välisenä aikana arvot 2,4-3,5 ja suhdeluku 12-18% ja AINA vastaus "normaali tasolla". Hyvä näin.
Tammikuusa sain ongelmia virtsakiven kanssa ja menin urologille Meilahteen. Näytin samalla PSA arvot ja kysyin "onko aihetta huoleen kun samalla suihkun paine on viimeisen 6kk aikana pudonnut"
Lääkäri katseli papereita, totesi että on tuseerattu ja sanoi että normaali liikakasvu. Voidaan hoitaa pillereillä.
En antanut periksi koska viimeiset arvot 3,5 / 12% olivat heilahtaneet hieman normaalista 2,7 / 17% ja lopulta urologi sanoi että voi lähettää biopsiaan jos haluan ja jos antaa turvallisuuden tunteen.
Minähän menin kiljuen, saanhan varmistettua että ei ole kasvainta.
Ja mitä tuohon alkuperäiseen kysymykseen tulee, se ei ole edes 1 asteikolla 1-10. Et edes tunne sitä.
No, helmikuussa tuli kirje, saapukaa maaliskuussa kuuntelemaan tulokset. Minulle oli sanotu että tulokset tulee kirjeitse kotiin. Oli siis palaneen käryä ilmassa. Aivan oikein, ER syöpähän siellä.
Onneksi (näin uskon) alkuasteella ja ei agressiivinen lukee patologin papereissa.
Seuraavana päivänä Diacor'iin ottamaan PSA näytteet. Mitä sanoo toinen laboratorio. Arvot 2,7 /17%. MIKÄ MIKÄ, loistavat PSA't.
Kysyin Meilahdesta ja niinhän se kuulemma on että PSA vaihtelee aivan hirveesti. Myöskin hämää se että ER lähettää toisia PSA arvoja vereen ja syöpä paholainen toisia. Näistä et saa selvää ja PSA ei sano mitään. Pelkästään pitkäaikainen seuranta näyttää heilahduksen, jos näyttää. Biopsia on ainoa mittari, ilman näytepalaa et tiedä mitään. Tietysti jos tuseerauksessa tuntuu niin silloin juna jo lähti ja seisot asemalla, silloin on kiire.
Minut leikattiin 5 viikkoa sitten. Patologin lausunnon perusteella olen "puhdas". Se tarkoittaa varmasti että olen mahdollisesti saanut lisävuosia.
Loppuyhteenvetona: koepalalle ja sassiin, se on elämäsi paras päätös.
- Re: Eturauhas biopsian ottaminen..axel