Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Oma roboleikkaus
Ok. Varmaan ensimmäiset päivät kotiutumisesta ovat mahdollisesti ne vaikeimmat ja silloin on hyvä olla apua, ainakin kohtuullisen matkan päässä.Itselle vaikeimmat asiat olivat, sänkyyn meno ja poistuminen. Sänky ei saa olla liian joustava, jotta saa kunnon tuen käsille sänkyyn mennessä ja poistuessa. Itsellä ratkaisu oli sängyn runkopatjan päälle ohuempi patja ja sen alle kirjoituspöydän levy :) Näin korkeuskin oli juuri sopiva ja käsillä sai hyvin tukea, kannattaa kokeilla kaikkea, vaikka ennen leikkausta.
Toinen oli yleisesti katetrin kanssa olo, etenkin nukkuminen ja muutenkin sängyssä olo letkun kanssa. Meillä ratkaistiin asia tavallisen S-muovikoukun avulla ja sängyn sivuun lakanaan pieniä reikiä sopiville kohdille, sai sitten virtsapussin siihen koukkuun. Ei tarvinnut huolehtia siitä ja sai jonkun verran nukuttuakin, siihen sai sitten liitettyä yöksi isomman pussin ja se lattialle tai johonkin vatiin tms. Minulla ei ainakaan pussiin oikein tullut kunnolla mitään kun seisoin tai kävelin, makuulla alkoi sitten virrata.
Joku kuulemma laittoi kelloakin soimaan parin tunnin välein ja tyhjenteli pussia, mikä nyt itselle on paras ratkaisu?
Olin kuullut että joku tuollainen systeemi on paras, jossa pussin saa sängyn laitaan, itse asiassa sain avovaimon isältä, tuohon tarkoitukseenitse tehdyn ripustustelineenkin, mutta se ei sopinut meidän sänkyyn.
Katetrin letkut kannattaa teipata hyvin ja rohkeasti kokeilla missä tuntuu mukavammalta, itsellä mukavin oli laittaa boksereiden lahkeen kautta letkut ja muistaa, että yöllä varmaan mukava päästä myös vähän kääntymään ;) Minä sain sairaalasta teippiä mukaan, apteekista silkkiteippiä saa myös. Kysele myös hoitajilta neuvoja, ei kannata nolostua, osaavat asiansa.
Eli mielikuvitusta kannattaa käyttää ja alku aina hankalaa, kun saa homman toimimaan, katetri otetaankin jo pois ;) Muista kuitenkin, vaikka olisi hankalaa, älä anna sen masentaa, päivä päivältä helpottaa.
- Oma roboleikkausMiesVM69
- Re: Oma roboleikkausMiesVM69
- Re: Oma roboleikkauskataja
- Re: Oma roboleikkaussoigah
- Re: Oma roboleikkausjukarhu
- Re: Oma roboleikkausTrainer