Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Lisää kokemuksia
Minun lähtötiedot ensin. olen 63v. Meilahdessa tammikuussa virtsakiven hoidon yhteydessä kysyin urologilta miten pitäisi suhtautua pudonneeseen pissaamispaineeseen. Netissähän sanotaan että pitäisi hakeutua läkärin puheille. Minulla oli seitsemältä vuodelta PSA seurantaarvot kiitos työterveyslääkärin , 3,5 / 12% viimeisin mittaus. Urologi sanoi että varmaan ER'n liikakasvua mutta jos tuntuu turvalliselmmalta niin biopsiaan. Ni siinä sitten kävi, syöpä. Patologi sanoi, Gleason 7, 3+4, ei perineuraalista invaasiota, löydös oikealla polella, luokitus T1.Sait jo ehdotuksen mennä katsomaan syyskuu 2010 potilaan kertomusta. hyvin on kirjoittanut. itse olin toukokuun puolessa välissä 2011 ns. RALP'ssa Peijaksen sairalassa. sen perusteella vastaisin kysymykseesi ja kommentoisin syyskuun 2010 juttua.
viiko ennen leikk. kokous. sairaalasa. leikk. aamulla 06.00 sisään, leikk. 08.00 ja heräämössä 12.00.
nuijanukutus. ei mitään ylimääräisiä selkäydinpudutuksia (tietääkseni). hoitsut älyttömän ystävällisiä!!! minulla ei mitään erityisiä ongelmia leikkauksen tai täytökaasun kanssa. heräämössä kovia kipuja pissapaineen kanssa. hoitsu kysyi miten kovat kivut asteikolla 1-10, sanoin 8,5 ja lisäsi ainetta suoneen. helpotti ja seuraava arviointi oli 5,5. lisää ainetta suoneen. sen jälkeen se ei enää ole häirinnyt eli reippaasti kivunlievitystä. parin tunnin kuluttua osastolle, ei minkään valtakunnan ongelmia minkään suhteen kunhan seuraat ohjeita, sivuttain sänkyyn/sängystä. pissa valuu pussiin. seuraavana päivänä loistavan lounaan jälkeen 16.00 kotiin.
kotona viikon ajan pussilla (ei mitään ihmeellistä kunhan LETKUT SUORANA ja juot PALJON). Älä pelästy vaikka joskus tulee katetrin vierestä pissaa, no problem, housut siinä vaan kastuu.
viikon kuluttua tarkastukseen ja katetrin poisto. siitähän se hauskuus alkaa. ei minkään valtakunnan pidätyskykyä. odotin kyytiä kotiin sairaalan ulkopuolella ja sinä aikana vaihdoin vaipan 3 kertaa. Suorastaan mielenkiintoista.
Lääkityksenä/pv. pitää ottaa tulehduslääk. + veritulpanestoa, 2 pilleriä. Veritulpanestolääke antoi pahoinvointia. Kirurgi suostui vähentämään yhteen plleriin ja ongelmat loppuivat, vaikka kenelläkään koskaan ei ole ollut ongelmia. Ettäs minulle taas sattui tällainen.
Joku kirjoiteli että vaipat vievät kuukausiansiot. Tarjoustalosta sa Harmony Plus vaippoja,€ 2.59 /pakk. 10 kpl. Hyvälaatuista tavaraa.
Parin päivän kuluttua ilmeni jo pientä pidätystä. Yöllä meni hyvin ja tässä ainoa varoituksen sana !!!
Ensimäisenä katetrittomana yönä nukuin 8 tuntia kuin hevonen. paineet rakossa nousivat taivaisiin. aamulla tuskaista ja veristä. jatkui seuraavina päivänä, verta tuli (punaista ei ehkä aivan verta). soitin kirurgille ja kerroin tästä ja hän " paine on ehkä ollut niin kova että jotain on revennyt". No voi hemmetti, mitä tehdään?? Ei mitään annetaan luonnon hoitaa ja katsotaan miten käy. Pelkotila nousi asteikolla 1-100, jopa 99'een.
Eli niinkuin joku näillä sivuilla kertoi, vekkari soimaan parin tunnin välein ja pöntölle. Miksi sairaalassa ei sanota mitään että näin voi käydä. Voi olla että suomalaiset urologit ovat taitavia mutta tuo suullinen ulosanti on kyllä surkeata.
No, onneksi nyt 5 viikon jälkeen ei ole kuin ikävä muisto.
Patologin lausunto kesti 2 viikkoa. Lausunto OK, kasvain kapselin sisällä, ainoa mikä häitsee on että perineuraalinen invaasiota nyt löytyy. aikaisemmin ei löytynyt. saa nähdä mistä saan asiallisen selityksen.
Nyt 5 vikkkoa leikkauksesta, nukkuessa kuiva, istuessa kuiva, noustessa lurahtaa, etunojassa lurahtaa. Mutta mitä siitä kunhan saivat penteleen poistettua.
Muista, ennen leikkausta, vahvistaa lihaksia enemmän kuin lääkäri määrää.
Leikkauksen jälkeen, älä tee mitään ylimääräisiä liikeitä, älä nosta, älä maalaa taloa, älä nikkaroi. Kokemuksesta tiedän että voi saada ongelmia. Noudata ohjeita, RALP on ISO leikkaus vaikkakin se sujuu helposti ja tuntuu siltä että on aivan OK parin päivän päästä.
Lycka till. Eikös sinulla ollut Gleason 6, ei hätää, sen ne kyllä fixaavat helosti.
- Nuorella miehellä...MiesVM69
- Re: Nuorella miehellä...MiesVM69
- Re: Nuorella miehellä...Toipilas
- Re: Nuorella miehellä...jukarhu
- Re: Nuorella miehellä...kataja
- Lisää kokemuksiaMiesVM69
- Re: Lisää kokemuksiakuksa
- Re: Lisää kokemuksiaaxel