Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Hormonihoito+sädehoito eturauhassyövässä
Hei vaan ketjun aloittajalle. Appiukollasi on melkein täsmälleen samat arvot kuin minullakin v.2008, eli PSA 13,7 ja Gleason 8.Minun er-syöpä todettiin helmikuussa 2008, jolloin saman tien aloitettiin hormoonihoito pistoksella. Sen vaikutus on noin 2-3 kk, jolloin se annetaan uudelleen. Lääkäri A suositti sädehoitoa, koska oletti syövän olevan kapselissa. Lääkäri B sanoi heti, että leikkaus. Valitsin sädehoidon, joka aloitettiin kesäkuussa 2008 ja päättyi elokuussa 36 hoitokerran jälkeen. Muistaakseni sain kaksi hormoonipistosta, joista toinen sädehoidon aikana.
Sädehoidon loputtua jatkettiin lääkitystä Casodexilla, ja sen lopetin lääkärin määräyksestä huhtikuussa 2010. Siitä lähtien minulla ei ole lääkkeitä, ainostaan kontrollit. PSA arvo on ollut 0,4 - 1 välillä
Olen 61v ja tällä hetkellä hyvässä kunnossa. Lääkkeen (Casodexin)haittavaikutuksia ovat rintojen arkuus ja hienoinen kasvu, sekä vaikutusta myös miehisiin asioihin. Myös ihokarvoitus katosi, ei kuitenkaan hiukset, mutta nyt "turkkikin" on taas kunnossa.
Hormoonipistos tekee miehestä kyvyttömän ja haluttoman "niihin hommiin". Pillerin aikana tilanne alkaa parantua hissukseen.
Itse sädehoito aiheuttaa sivuvaikutuksia, itselläni noin 20 hoitokerran jälkeen. Tihentynyt virtsaamistarve ja peräsuolen ärtyminen, joka teki vessassa käynnin joskus kivuliaaksi. Nämä alkavat vähentyä 2-3 viikon kuluttua sädehoidon päättymisestä. Lisäksi peräsuolen ärtyminen aiheuttaa pidätysongelmia, joten eipä kannata mennä supermarketteihin, joissa ei löydy nopeasti vessaa. No, tuokin vaiva poistuu kuukaudessa.
Mutta, toivotan teille kaikkea hyvää ja pitäkää mieli korkealla. Asiaa ei kannata missään tapauksessa ruveta miettimään. Oikea asenne puoli voittoa sairaudesta.
Itse olen tehnyt harrastusmielessä metsätöitä koko syksyn, ja nyt ajellaan havukuitua moottorikelkalla tien varteen.
Tsemppiä!!
- Re: Hormonihoito+sädehoito eturauhassyövässäER