Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Oma tarinani Euraushas syövässä
>Toivon, että tällä minun eturauhas >kertomuksellani olisi jollekin ystävälle apua:
lllllllllllllll
Varmasti on. Kiitos sinulle rehellisestä kirjoituksesta.
Jos kaikki me eturauhassyöpäpotilaat kertoisimme stoorimme, niinkuin sinä teit, voisi olettaa että suhtautuminen asiaan olisi toisenlaista.
On kummallista, että tännekin kirjoittaa vain muutama potilas, vaikka meitä on kymmeniä tuhansia ja vaikka voi kirjoittaa nimimerkillä.
Mitä tässa voi hävitä?
Omaa tarinaani:
Esim. allekirjoittanut ei missään tapauksessa enää antaisi _yhden_ Psa- kokeen perusteella ottaa neulanytteitä. Nyt olen viiden vuoden aikana tutkinut lukenut asiasta ja keskustellut usean asiantuntijan kanssa ja päätynyt tähän johtopäätökseen. Psa oli tuollion 5.3. Viiden vuoden aikan se on vaihdellut välillä 3.6-7.0.
Kerran se oli 9.5. Ihmeellistä on vielä sekin, että tulos vaihtelee laboratoroittain. Mikä näissä asioissa on varmaa?
Ei korkea Psa- arvo sinänsä ole varallinen, ei se ole esim. niinkuin alkoholi veressä.
Minulla on Marian Sairaalassa Helsigissä viisi vuotta sitten todettu eturauhassyöpä, vakavuusasteikoltaan 3+4 Gleason.
Paljonko arvo olisi ollut jos neulan kärki olisi osunut johonkin toiseen kohtaan eturauhasessa?
Se olisi leikattu heti. Jäin miettimään ja mietin vieläkin. Kukaan ei tiedä mitä edessäpäin on, paitsi sen että kuolema tulee, mutta miten ja koska? Varmuuden vuoksi on nautittava elämästä niin kauan kuin se jatkuu.
En ole lääkäri, mutta ajoittain vihjataan, että koepalan ottaminen voi saada syöpäsoluja liikkeelle muualle elimistöön.
Mistä kukaan tietää, että näin ei voi käydä?
Ainakin amerikkalisilla keskustelupalstoilla puhutaan näin.
Eturauhassyöpä on todella kiero kaveri, mm siksi että näyttää olevan epäselvää miksi niitä alemman Gleason- luokan solumuutoksia sanotaan syöviksi? Lääkärilehdessä sanottiin, että niitä on alettu _kutsua_ syöviksi.
Miksi? Sillä perusteellako me olemme sairaita?
Valtaosa _oirettomista_ eturauhassyövistä (ehkä n. 85- 95%) eivät ole vaarallisia. Ne leikataan, koska todennäköisesti sekä lääkäri, että potilas pelkäävät, lääkäri vastuuta ja potilas kuolemaa. Hankalimmillaan potilas taistelee hengestään, lääkäri tekee työtään.
Pieni mahdollisuus on että oireetonkin eturauhassyöpä aiheuttaa kuoleman joskus, ehkä vuosien päästä toteamiesta.
Jos potilas leikataan, peittyy se toinen vaihtoehto: mitä olisi tapahtunut jos ei olisi leikattu? Se on eräs pirullisuus tässä asiassa.
Eturauhassyöpä voi levitä vaikka se leikattaisiinkin, tai se voi levitä leikkaamattomana. Sama koskee sädehoitoa.
lllllllllllllll
>PSA. arvoni alkoivat n. 15 vuotta sitten kohota >raja- arvoksi. Eli noin 50 vuoden ikäisenä 4,6 >ja ns. vapaa- arvo yli 15,0%
lllllllllllllll
Sekä Psa että Gleason- arvot ovat tilastollisia lukuja. Vähän kärjistettynä se tarkoittaa sitä, että koska napurin isännällä on syöpä, niin minullakin täytyy olla.
lllllllll
>Pääsin ansaitulle työeläkkeelle 58 vuotiaana.
llllllllll
Onneksi olkoon, nyt voit nauttia elämästä!
Minä olen myös eläkkeellä.
lllllllll
>Sanottakoon, että missään vaiheessa minulla ei >ollut mitään oireita, ja mitä muutoksia >seksissä tapahtui panin ne ikäni piikkiin.
lllllllll
Minä luulen että kun ikää alkaa olla 60- 70- 80 vuotta, ajatuksissaan terve ihminen katselee elämää enemmän taaksepäin ja opettelee kiitollisuutta siitä, millaisia yhteisiä hetkiä on saanut vaimonsa kanssa viettää. Tiedotusvälineet ovat mitä ovat.
lllllllll
> Otettiin neulakoe ja kahden viikon kuluttua >minulle kirjeellä ilmoitettiin, valitettavasti >teillä on pahanlaatuinen eturauhassyöpä syöpä!
llllllllll
Sako kysyä, paljonko oli tämä Gleason- luku? Se kertoo neulaan tarttuneiden syöpäsolujen todennäköisen vakavuusasteen.
lllllllll
>Onneksi pääsin radikaali leikkaukseen ( oma valinta )
lllllllll
Tuo on tärkeätä, että itse ottaa vastuun niin pitkälle kuin voi.
lllllllll
>Ouluun ja kaikki meni hyvin.
lllllllll
Hienoa!
llllllllll
>Olen kiitollinen leikkaaville lääkäreille (virolainen ja venäläinen ) ja ennen muuta >taivaan isälle, hän on kuullut rukoukseni >samoin kuin ystävien rukoukset.
lllllllllll
Sinulla on hieno asenne, minä opettelen samaa.
lllllllll
>Vielä lopuksi, ihmettelen usean lääkärin >sormitutkimuksia- ei mitään hälyttävää >sanottiin aina.
lllllllllll
Tunnustelemalla ei voi löytää muuta kuin epäilyttäviä kyhmyjä. Tällä tavoin on todettavissa muistaakseni noin 30% eturauhassyövistä, ultraäänellä ehkä samanverran.
lllllllllllll
>Kun kerroin tapahtumasta paikkakuntani >urologille, -vastaus mitä sinä sillä tiedolla >olisit tehnyt!!!!
llllllllll
Tässä nähdään, että ihmisiä lääkäritkin ovat. Heillä on vaikea ammatti.
Minua epäilyttää aina se että he eivät puhu alan kaupallisuudesta mitään, ei vastaanotoilla eikä luentotilaisuuksissa. Kuitenkin on kirjoitettu , että kun Psa- koe keksittiin, noin 20 v sitten, keksittiin kultasuoni.
Suomessa eturauhassyöpien määrä on kasvanut, koska Psa- testien määrä on kasvanut. Kuolleisuus eturauhassyöpään ei ole kasvanut.
Tärkeintä on että jokainen tekee oman ratkaisunsa.
lllllllllll
>Voin vain todeta virheitä teemme kaikki, - myös >minä.
>Nyt olen terve, ei mitään lääkkeitä arvot PSA >0,1 ja taasen vain lomalle 13.1.2008 Thailand.
>Kaikille lukijoille Hyvää Uutta Vuotta 2008
>VM.41
llllllllllll
Samaa sinulle ja kaikille muille VM.43. Hyvää matkaa!
- Re: Oma tarinani Euraushas syövässäkataja