Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Kuolleisuudesta eturauhassyöpään

Veljet
Puhutte asiaa, ei PSA lukema sairaaksi tee eikä ilmeisesti takaa terveyttäkään.
Olen kuitenkin saarnannut lähipiirissäni, että äijät jotka ovat 40+, käykää labrassa muutman vuoden välein. Tällöin saatte PSA perustason selville. Kun on pohjat hallussa niin myöhemmin sitten selkeät muutokset PSA lukemissa saattavat antaa ajoissa vinkin oireettomallekin mahdollisesta syövästä.
Minulla oli aikanaan perustaso tiedossa, kiitos työterveyshuollon. Kun sitten lukema nousi 2.5 - 3.5 (1/3 ylös, 55 - 60v kontrollissa) ei siihen työterveyshuolto vielä olisi reagoinut mitenkään. Vaadin kuitenkin urologin konsultaatiota ja sieltähän se gleason 7 (3+4)paha sitten löytyi ja saatiin kapselin sisäisenä pois ajoissa.
En mitenkään tunne itseäni ylihoidetuksi, vaikka en vielä saavuttanutkaan 60v raja-arvoa. Katselin noita papereita ja huomasin että viimeinen lukema leikkausta edeltävän päivänä oli jo 3.9. Eli lähelle pääsin jo sen 5 kk'n robottijonossa olon aikana.
Se jää nähtäväksi, koska päästään seuraavaan tilastoon.
Nyt kuitenkin terveenä, kunnes toisin todistetaan, aion kiusata lääketiedettä vielä muutamia kymmeniä vuosia. Miten olisi käynytkään jos ei pohjia olisi ollut tiedossa ja jos en olisi itse ollut aktiivinen, sitä ei tiedä kukaan.
Lämmintä ja aktiivista kesää veljet.
jukarhu | 14.5.2012 klo 23:18:09