Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: PSA sädehoidon jälkeen?

Hei ja terveisiä appiukollesi! Kiva, kun olet noin kiinnostunut hänen hyvinvoinnistaan. Olispa mun miniät samanlaisia!.
Ne kultajyvät laitetaan, jotta sädetys osataan kohdistaa tarkalleen sinne missä sitä syöpää on. Myös tervettä kudosta jää jäjelle ja siksi psa ei mene nollille. Tietenkin riippuu myös siitä kuinka paljon sitä syöpäsolukkoa on ollut ja kuinka laaja on sädetys.
Eturauhastulehdus nostaa psa:ta...voi nostaa paljonkin kuten myös esim. polkupyörällä ajo tai seksin harrastaminen.
Tuossa käypähoitosuosituksessa sanotaan, että sädetyksen jälkeen psa voi laskea parin vuoden ajan ja mitä hitaammin sen parempi.
Kysyin lääkäriltäni syövän uusimisesta. Hän sanoi että sädetyksen jälkeinen alin arvo +1 niin silloin katsotaan että tauti on uusinut ts. hoito ei ollutkaan parantavaa.
Mulla alin arvo oli 0,3 ja siitä se sitten alkoi nousta ja on seilannut edestakas välillä 0,3 - 12 vähän lääkityksen mukaan.
Jos psa alkaa nousta niin varmaan jossain vaiheessa lääkäri ehdottaa bikalutamidia (Casodex tai vastaava)joka ainakin mulle on auttanut. Aloitin sen syömisen, kun psa oli 5,5 ja välillä olen pitänyt taukoa.
No tällä jutulla haluan vaan sanoa, että kyllä tän taudin kanssa pystyy ihan hyvin elämään. Mäkin tein aluksi kuolemaa, mutta nyt on jo seisemäs vuosi hyvää matkaa menossa ja voin ihan hyvin. Kontrolli taas ens kuussa. Tää on tällasta "pätkäelämää", mutta kaikkeen tottuu...vai pitäiskö sanoa "prätkäelämää"...kun ostin sellaisen. Hyvää vointia teille molemmille!!
C61... | 29.7.2011 klo 09:55:14