Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Erään eturauhasen tarina

Olen 55 vuotias ja minulla todettiin noin 2 vuotta sitten poikkeamaa PSA-arvoissa.

Silloin totesin, että näitä prosessin läpikymisiä oli vaikea löytää, kun itse oli täynnä kysymyksiä.

Reilu 2 v. sitten ystävälläni todettiin korkeat PSA-arvot ja hän päätyi leikkaukseen. Itselläni ei ollut mitään ngelmia, eikä vikoja, vaan halusin ystäväni tulosten myötä tarkistaa oma tilanteeni.

Psa testihän otetaan kädestä verikokeena. Eka testi aavistuksen koholla, kolmen kk päästä toinen testi, pikkasen alemmat arvot, kolmas testi 3 k päästä taas pikkasen koholla, lähinnä vapaiden solujen määrä.

Työpaikkalääkäri määräsi urologille, joka tunnusteli takapuolesta eturauhasta ja totesi siellä pienen kyhmyn.
Hän määräsi HUSiin näytteen ottoon.

Näytteenottoon pääsy kesti 4 vkoa (joka tuntui pitkältä). Näytteet otettiin takapuolen kautta oliko se 12 näytettä, pikku nipistystä. Sen jälkeen oli pari päivää sperma veristä, joka säikytti enemmän.

Tulos tuli kirjeenä kotiin (mikä mielestäni on epähienoa), jossa todettiin eturauhassyöpä, syöpäsolujen määrä 25% ja Gleason 7 (3+4), jotka minulle ei kertonut mitään ja toivotettiin tervetulleeksi neuvotteluun urologin kanssa 4 viikon päästä. Se oli pitkä aika odotella.

HUSssa urologi sanoi, että on 3 eri hoitovaihtoehtoa
1. Sädehoito, joka minun tapaukseen ei kuulemma sovi
2. Robottileikkaus 4 kk jonolla
3. Avoleikkaus 1,5 kk jonolla

Tinkasin urologilta, mikä minulle olisi parasta ja hän suositteli robottia nopean toipumisen vuoksi ja kun tässä ei ole kuulemma mitään kiirettä, valitsin sen.

Kuitenkin menin toisen urologin vastaanotolle hakemaan toista mielipidettä ja hän sanoi, että jos olisi hänestä kyse, hän leikkauttaisi sen pois mahdollisimman nopeasti, kun se ei itsestään parane, eikä häviä, mutta mahdollisesti voi laajeta.

Soitin ja vaihdoin nopeaan( 1,5 kk) avoleikkausjonoon ja rupesin hankalaksi HUSlle, pääsin leikkaukseen 3 vko päästä Peijakseen, josta olen kiitollinen.

Leikkausta edeltävänä päivänä tapasin leikkaavan urologin ja hän kysyi, mitenkä leikataan ja vaihtoehtoja on kolme. Itse olin lähinnä huolissani potenssista, johon lääkäri kysyi, ollanko leikkaamassa syöpää vai hoitamassa potenssia?
1. eturauhanen ympäristöineen pois
2. eturauhanen pois ja säästetään potenssihermot terveemmältä puolelta
3. eturauhanen pois ja säästetään potenssihermot, mutta silloin on suuri riski, että kudokseen jää syöpäsoluja

Valitsin kakkosen.

Leikkauksesta en tiedä mitään, sain 3 vai 4 pussia verta ja navasta alaspäin tuli 15 cm haava. Leikkaus kesti jotain 4 tuntia. Otin kaikki särkylääkkeet mitä sai, eikä minulla ollut mainittavia kipuja. Leikkauksen jälkeen oli pari letkua mahasta päivän ja katetri. Pääsin kotiin kolmantena päivänä leikkauksesta alavatsan jumppaohjeiden kera.

Katetria jouduin pitämään lähes 3 vkoa ja se oli kiusallinen. Kusipussi oli päivät reidessä ja yöksi pistettiin jatkopyssi, jonka liitos irtoili ja virtsa valui minne milloinkin (liitokset kannattaa teipata kunnolla!).
Katetri rajoitti hyvin liikkumista ja liikkuminen oli hidasta.

Kun sain katetrin pois, huokasin syvään helpotuksesta, vaikka pidätyskyvystä ei ollut tietoakaan ja vaippa housuissa liikuttiin. Jumppasin tunnollisesti ja parissa kolmessa viikossa pääsin vaipoista ja siirryin naisten pikkuhousun suojien käyttäjäksi, joita käytin kolmisen viikkoa ja sen jälkeen pidätyskyky on aika hyvä. Piereskely, aivastelu ja istumaan meno, sekä nouseminen olivat aluksi sellaisia, jotka piti tehdä harkiten ja ajatuksella, jotta housut pysyivät kiuvina.
Vieläkin joskus voi pikkasen tiputtaa joissain tilanteissa.

Ensimmänen kontrolli oli 3 kk päästä. Lääkäri sanoi, että oli oikea hoito ja oikeaan aikaan, koska syöpä oli mennyt jo kapselin läpi, mutta marginaalit olivat puhtaat. Samalla sain reseptin potenssipiikeihin ja pillereihin joista Kela korvaa 40%.
Muut kontrollit ovat olleet 3 kk välein (tarkoittaa psa ottoa terkkarissa ja puhelin aikaa urologille). Näytteet ovat onneksi olleet puhtaita tähän menneessä.

Potenssi ei ole, eikä taida palatakkaan aikaisempaan, mutta lääkkeillä sekin hoituu tarvittavan hyvin.

Välillä iskee luontoa kohtaa katkeruus, mutta pääosin olen kiitollinen, että paha löydettiin ajoissa ja leikattiin pois, mutta tämän kanssa kuitenkin eletään loppuun asti.

Itse kaipasin tällaisia kirjoituksia, joita oli aika vaikea löytää.

Terveisin Osku
Osku123 | 18.8.2011 klo 15:04:36