Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Miesten syövät

Re: Jungerin tapaus

Aikaisemmin yksityinen syöpähoito oli kutakuinkin kaikkien ulottuvilla, sillä Kela korvasi lähes kaikki syöpälääkkeet erityiskorvauksena tuota 5 euron omavastuuta vastaan.

V. 2006 alussa Suomessa toteutettiin ns. lääkkeiden hintalaki ( ex-ministeri T. Haatainen).
Sen lain mukaan Suomeen myytävien lääkkeiden tukkuhinnan on alennuttava 5%, jotta se saa Kela korvattavuuden.

Lääkärit arvelivat, että nyt lentävät vakavien siarauksien lääkkeet Kelasta, koska ne menevät kaupaksi muutenkin. Lääketehtaathan eivät hintaa laske, kun lääkettä on pakko käyttää.

Näin myös kävi. Ns. tippasyöpälääkkeet alkoivat poistua Kelasta.Jopa erityiskorvattavat lääkkeet vietiin, yhtään lääkevaihtoa mahdollistavaa lääkettäkään ei suuriin lääkeryhmiin jätetty. Samalla ne lensivät vuotuisesta maksukatosta ulos.

Nyt on 3/4 osa kaikista tippasyöpälääkkeistä jo ulkona Kelasta ja jokunen tablettilääkekin.
Syöpäjärjestöt eivät tehneet asialle mitään.

Olen itse yksi, joka on maksanut syöpähotonsa itse jo 3,5 vuotta. Minulle ei ollut 2005 kesällä mitään sellaista hoitoa sairaalapolilla levinneeseen tautiin , jota olisin kestänyt. Sain syyskesällä suosituksen saattohoitoon.

Sain vinkin yksityisestä syöpähoidosta. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Olen nainen.

Privaatissa kävi ilmi, että syöpääni voitiin hoitaa uudella syövän tasmälääkkeellä, jota Kela ei korvannut. Se oli kallis lääke. Sitä ei käytetty yksin vaan yhdistettiin sytostaattiin, jonka Kela alkuun korvasi, mutta jo 2 kk jälkeen se lensi Kelasta, ja maksoin koko lääkityksen itse.

Tulos oli hyvä. Vuoden kuluttua vein kaikki hoitotulokset julkiselle puolelle ja pyysin hoidon jatkoa sieltä, vastaus oli kielteinen. Tautini "käypähoito" suositus oli vuodelta 2001, eikä heidän tarvinnut uudempia lääkkeitä kustantaa.

Syksyllä 2007 uudetkin lääkkeet hiipuivat. Sen jälkeen pääsin haastatteluun ns. onkolyyttista viruhoitoa silmälläpitäen. Sovin tähän kokeelliseen hoitoon ja sain sen ensimmäisten joukossa. Virushoidon avulla olen nyt elänyt 14 kk ilman sytotiputuksia. Anoin kunnan maksusitoumusta tähän hoitoon, turhaan.

Nämä hoidothan tehoavat hyvin yksilöllisesti ja se on juuri yksityishoidon vahvuus. Potilas voidaan kohdata yksilönä. Samat henkilöt tai sama tiimi vastaa potilaan hoidosta pitkiäkin aikoja. Kelle mikäkin auttaa, on vaikea tietää, osalle löytyy apu, osalle ei.

Olen aktiivisesti toiminut näiden syöpälääkeasioiden eteen jo pari vuotta. Kaikki viranomaistahot olen käynyt läpi. Syksyllä sain eduskunnan oikeusasiamieheltä kannanoton, jonka mukaan kansalaisen perusoikeudet eivät toteudu kaltaisteni potilaiden kohdalla.

Mihin se johtaa, vai johtaako mihinkään, on sitten eri juttu.

Kysehän on poliittisista päätöksistä. Potilaita on turha syyllistää. Perheemme on käyttänyt kesämökkirahat hoitohin. Syöpätoveri myi asuntonsa. Verot meiltäkin peritään viimeisen päälle. Olen tehnyt pitkän työhistorian, lähes 30v.

Kelan hintalautakunnan jäsen sanoi puhelimessa, että he kohtelevat kaikkia LÄÄKKEITÄ tasavertaisesti. Potilaista hän ei puhunut mitään.

Potilaita on yksityishoidossa myös vakuutuksin, työterveyshuollon kustannuksella ja osalle kunta antaa sitoumuksen. Osa maksaa itse. Lääkkeet tässä maksavat , lääkäripalkkiosta Kela vielä hieman korvaa.

Ne, joilla on valtaa ja / tai rahaa tai optioita yms. hankkivat hoitonsa sitten vaikka ulkomailta. Suomi on kuin banaanivaltio. Julkinen puoli säästää ja supistaa ja aina se kohdistuu heikompiin. Eiväthän päättäjät enää edes käytä terveyskeskuksia, heillähän on maksuton työterveyshoito, yleensä privaatissa. Puolueesta riippumatta.

Uusia syöpälääkkeitä ja hoitoja tulee nykyisin ripeään tahtiin. Isot organisaatiot eivät pysty ottamaan niitä tarpeeksi nopeasti käyttöön ihan organisaatiosyistä ja tietty myös siksi, että rahaa ei haluta kohdistaa sinne.

Jos lääkkeet korvattaisiin erityiskorvauksena kuten vielä v.2005, niin nämä olisivat kaikkien ulottuvilla.

PS:Ei yksityisviestejä, kiitos.

Hillevi | 8.1.2009 klo 17:28:26