Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Miesten syövät
Re: Peräsuolen syöpä
Hei!Minulla todettiin 35-vuotiaana peräsuolisyöpä 3/06, ei etäpesäkkeitä, ja leikattiin 4/06. Sitä ennen sain 5 kertaa sädehoitoa. Se ei tuntunut miltään. Leikkaus tehtiin vatsanpeitteiden läpi, kasvain poistettiin ja samalla meni suuri osa peräsuolesta. Sain riittävästi kipulääkkeitä eikä kipuja ollut missään vaiheessa paljon. Pääsin sairaalasta 9 päivää leikkauksen jälkeen. Minulle tehtiin myös väliaikainen avanne. Parin viikon kuluttua löytyi suolesta pieni tulehdus ja olin sairaalassa antib.tiputuksessa pari päivää. Sen jälkeen toipuminen sujui nopeammin. Leikkauksen jälkeen pitää olla 6 viikkoa nostelematta painavia esineitä. Muuten saa liikkua ja pitääkin liikkua. Minulla oli tuossa vaiheessa n. 1 v. lapsi, joten nostelukiellon noiudattaminen oli hiukka vaikeeta. Käytännössä 4 viikon kuluttua leikkauksesta nostelin jo kaikenlaista. Saat luultavasti sairaalasta fysioterapeutin ohjeet siitä, miten ja missä vaiheessa voit mitenkin liikkua. Ota itse puheeksi, jos eivät automaattisesti anna apua.
Patologin lausunnon mukaan ympäröivässä imusolmukkeessa oli pieniä muutoksia. 6/06 aloitin sytostaattilääkityksen. Xelodaa otin aina 2 viikkoa/2 krt vrk ja sitten viikon tauko. Säännölliset labrakokeet kuuluvat asiaan. Syöpähoitajalta sai kysellä puhelimitse mieltä vaivaavista asioista. Olin hoitovapaalla lääkityksen ajan (lapsi 1 v.)eikä minulle tullut onneksi missään vaiheessa pahoinvointia. Ripulia oli aika ajoin. Sivuvaikutuksena oli myös nahan lähtö kämmenistä ja jalkapohjista. Avanne suljettiin 9/06. Töihin palasin 11/06. Suolen toiminta on epäsäännöllistä ja elämä osin hankalaa sen vuoksi, mutta olen kuitenkin elossa ja voin hyvin!
Kipuja ei kannata pelätä. Kipulääkkeet ovat nykyisin tehokkaita ja niitä saa pyydettäessä. Sädehoito ei satu. Sivuvaikutuksia voi toki olla ja osa niistä ikäviäkin (ripuli jne). Sytostaattihoidot ovat kehittyneet. Itse pääsin miedommalla lääkityksellä (tablettihoito) ja vähillä sivuoireilla. Suonensisäinen lääkitys on käsittääkseni voimakkaampi ja siten myös raskaampi elimistölle. Sivuoireet ovat hyvin yksilöllisiä, mutta niitäkin yritetään helpottaa monin tavoin.
Hienoa, että jaksat katsoa eteenpäin. Nyt olisi tärkeää hoitaa fyysistä kuntoa, se edistää leikkauksesta toipumista. Liiku ja jumppaa niin paljon kuin suinkin jaksat, syö hyvin. Itse havahduin vakavaan asiaan vasta leikkauksen jälkeen ja alakulo iski. Sain apua psykoterapeutilta. Monta kertaa myös puoliso tarvitsee paljon keskusteluapua ja tukea. Voisitteko kysellä paikkakunnaltanne Syöpäyhdistyksen vertaistukiryhmiä? Tai saada lähetteen terapiaan? Ehkä sairaalasta löytyy syövän hoidon tukihenkilö? Usein tietämättömyys aiheuttaa turhia huolia ja murheita (ajattelen lähinnä vaimoasi).
Syöpäyhdistyksissä osaavat auttaa varmasti eteenpäin.
Hyvää kevättä, onnistunutta leikkausta ja kaikkea hyvää sinun ja vaimosi elämään! Yhdessä jaksatte varmasti kestää tämänkin koettelemuksen!
- Peräsuolen syöpäKeeko
- Re: Peräsuolen syöpäsyövästä parantunut
- Re: Peräsuolen syöpäKeeko
- Re: Peräsuolen syöpäTigerlily
- Re: Peräsuolen syöpäSuru
- Re: Peräsuolen syöpävapaa pudotus
- Keeko täälläkinKeeko