Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Dysplasia moderata, papa 3
Hei!Kirjoitelkaapa naiset omia kokemuksianne kohduunkaulan solumuutoksista, kolposkopioista ja loop-hoidoista yms...
Tässä oma tarinani tähän mennessä: Tammikuussa menin papa-kokeeseen, koska halusin selvittää, että kaikki on ok raskaaksi tuloa ajatellen. No papa-luokka olikin yllättäen 3 ja edessä siis kolposkopia. Aikaisemmin olin käynyt papassa n. vuoden välein ja edellinen papa oli ok. Ainoastaan kerran n. 4 vuotta sitten papa oli luokkaa 2, mutta kontrollissa taas ok.
Kävin kolposkopiassa n. 3 viikkoa sitten ja lääkärin mielestä kaikki näytti niin hyvältä, että selviäisin ehkä vain papa-kontrolleilla, mutta viime viikolla sain tulokset koepaloista ja niistä selvisi, että minulla on dysplasia moderata eli keskivaikeita solu/kudosmuutoksia. Nyt sain sitten ajan loop- /laserhoitoon toukokuun lopulle. Eli viimeiset kuukaudet ovat olleet järkytyksiä täynnä, sillä en todellakaan osannut odottaa papaan mennessäni mitään tällaista. Kolposkopia oli onneksi paljon kivuttomampi kuin kuvittelin, joten sen takia en enää hirveästi pelkää loop-/laserhoitoa, sillä siihen saa sen puudutuksenkin. Tiedonjanoni kaikkeen tähän aihepiiriin liittyen on ollut valtava ja olen googlettanut kaiken mahdollisen tiedon ja ostinpa vielä lääkätieteen tohtori Ervo Vesterisen kirjan "Papa-kokeen kertomaa", josta sai todella hyvin lisätietoa kaikesta kohdunkaulan muutoksiin, syöpään, papaan ja kondylomaan liittyvistä asioista.
Olen 25-vuotias ja eniten tässä kaikessa on melkein harmittanut/masentanut/pelottanut miten tämä kaikki vaikuttaa raskaaksi tulemiseen. Jos teillä on kokemuksia siitä, niin kirjoitelkaa ihmeessä kokemuksianne.
Nyt ei auta kuin odotella toukokuun loppua ja toivoa, että lääkäri saisi muutosalueen kerralla pois eikä tarvitsisi enää "silpoa" alapäätä sen enempää.
Mutta tällaisia tunnelmia täällä.....
- Dysplasia moderata, papa 3Aune
- Re: Dysplasia moderata, papa 3vappu100