Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: kohdunkaulansyöpä

Hei Syöppis!

Luulen, että meistä moni kamppailee samojen asioitten kanssa. Itse en sairasta kohdunkaulansyöpää, mutta rintasyöpädiagnoosin sain viime kesänä. Minun syövässäni olivat molemmat hormonireseptorit voimakkaasti positiiviset, joten nyt jatkohoitona on lääkitykset, jotka ovat aiheuttaneet postmenopaussia vastaavan hormonitason. Olen myös jonossa kohdun ja munasarjojen poistoon, joten tilanne tulee olemaan pysyvä. Mitään estrogeenilääkityksiä en voi käyttää. Ikää on vasta 29v.

Kuvailemasi vaihdevuosioireet ovat kovinkin tuttuja. Itse kokeilin vaihdevuosiin tarkoitettuja lääkkeitä (Bellergal) olemattomalla vasteella. Seuraavaksi määrättiin Efexoria, joka on mielialalääke, mutta sitä käytetään vaihdevuosioireiden hoitoon myöskin, usein pienemmällä annoksella kuin depression hoitoon. Itselläni kuumat aallot vähentyivät ja lievenivät selvästi, mieliala on ollut parempi, en ole itkuherkkä enkä niin ahdistunut, yöt nukun paremmin. Kokonaan oireet eivät ole poistuneet, mutta lievittyneet todella paljon. Suosittelen kokeilemaan, lisäksi "sivuvaikutuksena" tuleva mielialan kohoaminen ei varmasti ole pahitteeksi. Tuosta lääkityksestä ei todennäköisesti ole kuitenkaan apua seksuaaliseen haluttomuuteen, vaan pikemminkin aiheuttaa sitä. Monet psyykenlääkkeet aiheuttavat muutoksia libidossa ja niin tämäkin, mutta toisaalta: sehän on tavallaan ongelmana jo alunperinkin. Siihen vaivaan kun joku keksisi helpotuksen meille, jotka emme estrogeenia voi käyttää! Mutta olisihan siitäkin jo paljon apua, jos moneen muuhun oireeseen apu tulisi.

Et häviä mitään, jos kokeilet esim. Efexoria pienehköllä annostuksella. Voithan aina lopettaa lääkityksen, jos ei siitä tunnu apua olevan. Tai no, häviäähän siinä sen lääkkeen hinnan ;).

Samaa mieltä olen, että seksi kuuluu avioliittoon ja puolisolta kyllä vaaditaan nyt paljon ymmärrystä, ja vielä kun mikään ei tule olemaan niinkuin ennen. Puolison seksuaalisten tarpeiden täyttämiseen tarvitaan kyllä omaa päättäväisyyttä ja tahtoa, että siihen ryhtyy, vaikkei itsellä niin mielihaluja olisikaan. Se ei tietenkään helppoa ole, jos ei itsellä spontaania halukkuutta ole.

Mitä ajatuksia muilla tästä aiheesta???

miu
-miu- | 10.6.2007 klo 18:32:09