Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: SYYLLINEN, SYYLLISEMPI SYYLLISIN��..
"Tässä muutama esimerkki lääkärin etiikasta...Onko lääkärien osaamattomuus meidän sairauden syy?"Hesarissa oli aika ankeaa tietoa lääkärien elämän arkipäivästä. Joka kuudes on harkinnut itsemurhaa. Lääkärin työ on henkisesti raskasta ja kuluttavaa usein myös fyysisesti, silloin kun joutuu päivystelemään. Toki aina jokaisen ammattikunnan käytännöissä aina on paranneltavaa ja korjattavaa. Lääkärin työssähän ollaan siirrytty autoritäärisestä päätöksenteosta potilaskeskeiseen asiantuntijaverkostotyöskentelyyn, ja hiekkaa paikoitellen rattaista löytyy. Mutta missä työssä näin ei olisi?
Uskon, että lääkäreissä on paljon empaattisia ihmisiä ja heillä on suuri halu auttaa lähimmäisiään. He eivät ole täydellisiä ihmisiä. He eivät ole virheettömiä päätöksenteossaan tai etiikassaan. Niin kuin ei muutkaan ihmiset. Veikkaisin juuri tämän olevan eräs syy siihen, että työ on raskasta. Heiltä vaadittaan täydellisyyttä ja kuitenkin elämme ihmisten raketamassa epätäydellisessä maailmassa, jossa vain Jumala edustaa täydellisyyttä.
Minä olen tähän mennessä saanut Jyväskylän keskussairaalassa hämmästyttävän hyvää hoitoa henkilökunnalta, jonka edustajat näyttävät edustavan erilaisia länsimaisia hoitokulttuureja ja -perinteitä. Silti heillä on tuntunut olevan yksi yhteinen tavoite: auttaa sairastunutta ihmistä parhaan kykynsä mukaan. Itse kun olen myös hoitoalalla, ja olen omannut kriittisyyden suhteessani länsimaiseen lääketieteeseen, olen hämmästellyt tiimin toimivuutta. Näissä syöpäsairauksien hoidossa korostuu länsimaisen lääketieteen positivistiseen tieteenfilosofiaan nojautuvat ansiot.
- Re: SYYLLINEN, SYYLLISEMPI SYYLLISIN��..Ksantippa
- Re: SYYLLINEN, SYYLLISEMPI, SYYLLISIN......piupalipaupali
- Re: SYYLLINEN, SYYLLISEMPI, SYYLLISIN......pikkumyy-41