Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Yön kuumuudessa:CEF
Hei, älä ole liikaa huolissasi. Sytojen aikana minulla oli nuo aivan tismalleen samat oireet, vaikka minä en ole saanut aiemmin hormonikorvaushoitoa. Jokainen ilta pelotti mennä nukkumaan, koska yö oli melkoista kärsimystä. Heräsi hikeen, suun hirveään kuivuuteen, pahaan oloon, ahdistukseen ja pelkoon jne. Oireet ovat yhteydessä sytostaattien sivuvaikutuksiin, osittain voi olla toki munasarjojen toiminnan lakkaaminenkin sytojen vuoksi kuvioissa mukana. Toiminta kuitenkin palautuu kun sytot loppuvat, eli sytot ovat syypää. Tamoksifeeni sitten kun se aloitetaan, ei lopeta munasarjojen toimintaa, se vain estää estrogeenin sitoutumisen elimistöön. Pelkäsin tamojen aloittamista aivan hirveästi kun lueskelin sivuvaikutuksista ja katsos: en ole saanut yhtään mitään merkittäviä oireita. Kaikkein epämiellyttävimmät sivuoireet tulivat minulle sytoista. Ja juuri nuo yöt olivat yhtä helvettiä, silloin tuntemukset voimistuivat. Jos on puoliso tai perhettä ympärillä niin asiaa kannattaa jakaa läheisten kanssa. Minua auttoi se kun puoliso, silloin kun oli paikalla, tuli peittelemään illalla. Ja kaikki turvatoimet kannattaa myös tehdä. Varata iso pönikkä vettä yöpöydälle ja suun kostutussuihke. Jotkut hyötyvät kuulemma vettä paremmin siitä, että laittaa kovasti kuivaan suuhun ruokaöljyä. Vessaan oli minun päästävä myös herättyä ihan sekunnissa tai tuli kakat lattialle. ja silmät kuivivat ja rähmivät. Lopulta alkoi ruokatorvi poltella -luulin sydänkivuksi. Onneksi siihenkin aiuttoi ihan somac. Kyllä se rankkaa todella oli hiihtää ne hoidot läpi. Vaikka tyhjiltä sanoilta varmasti tuntuu: pahin kurjuus on jossain vaiheessa ohitse! Ja elämä on ihanaa nyt, tuntuu että tavallista oloa ja vajaatakin toimintakykyä arvostaa tosi korkealle. Oireet muuten lievenevät hitaasti, vähä vähältä. Itselläni oli vielä pari kuukautta sytojen jälkeen jännitys ja pelko öisin päällä. Kuuluu kai asiaan, koko kamaluuteen hieman ehdollistuu.Ja elimistössä ne myrkyt jylläävät kai aika pitkään. Ekat puoli vuotta sytojen jälkeen on ollut minulla hieman heikko olo.- Yön kuumuudessa:CEFkultsikki
- Re: Yön kuumuudessa:CEFHempukka
- Re: Yön kuumuudessa:CEFkultsikki
- Re: Yön kuumuudessa:CEFTyrni65
- Re: Yön kuumuudessa:CEFkultsikki
- Re: Yön kuumuudessa:CEFHempukka