Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Kainalo muuttunut....

Hei Lilja,

Minä muistelen, että olen "jostain lukenut tai kuullut" ettei pitäisi käyttää kaarituellisia liivejä. Saattaa hyvinkin olla, että lymfahoitaja on minulle sen sanonut ja se saattaa olla ihan henk.koht. asiakin. Minulle tehtiin siis osapoisto, ja johtuen mm. olkavarren murtumasta juuri sytojen aikaan minulle tuli kovasti turvotusta, kämmenselkäkin oli ihan pallomainen. Nyt se on tosin parempi. Olen joskus hetken pitänyt kaarituellisia liivejä ja kyllä se puristus alkaa tuntumaan. Arpi on juuri vasemman rinnan kainalon puolella.

Olen siis käynyt lymfassa, minulle on määrätty hoitohiha- ja hansikaskin, mutta en jaksa niitä enää pitää. Lymfahoitaja kyllä pelotteli että minulle saattaa tulla vielä vuosien jälkeenkin vaikea turvotus, ja sinne ei sitten voi enää mitään.Ikävää vaan kun en sitten saa lymfaakaan kun en pidä hihaa+hanskaa...=( kuulema kuuluvat pakettiin eikä kuulema pelkästä lymfasta olisi hyötyä (minulle?) Tämä on vissiin sitten täällä käytäntö. Onneksi käsi ei usein oireile, oikeastaan jos näpyttelen koko päivän tai siivoan, saattaa kainalo alkaa pullottaa.

Minua ei enää jännitä kontrollit yhtään. Täällä en kehtaa oikein tätä asiaa käsitellä enempää, ettei tulisi väärinkäsityksiä. Ekaa kontrollia jännitin niin että itkin loppupäivän. Sitten vaan pitää varmaan itse alkaa tukia rintojaan, en ole vieläkään oikein osannut.

Olen saanut "jälkitautina" uusiutuvan masennuksen, nytkin sairaslomalla vielä 2 viikkoa. Töihinmeno pelottaa jo.
On todella ihan eri asia olla syöpäpotilas kuin masennuspotilas. Tässä ei mitkään hoitotakuut toimi, oikeaa terapiaa on vaikea saada, se on kallista ja vie aikaa. Yksi ainoa psykiatri on polilla. Ja - kuten joku tutkija sanoi, koska taudilla on stigma, hoidollakin on.

Olin kyllä tyytyväinen kun työterveyslääkäri (venäläinen nainen) oli ensimmäinen, joka linkitti rintasyövän/antiestrogeenilla aikaansaadut vaihdevuodet ja masennuksen.

Huh tulee taas pitkää tarinaa...=) Oletko sinä syönyt Tamofenia? Minä kuulin pari vuotta sitten, että pitäisi jatkaa vielä Femarilla kai parisen vuotta. Mutta en usko, että alan syömään sitä. Jos vaikka turvotus lähtisi kun lopettaa antiestrogeenit.
kukkamaaria | 17.11.2008 klo 13:00:12