Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Sytostaattitiputuksen aikana - muistilista
Kaisa hyvä!Olet nyt menossa sellaiseen tapahtumaan, mitä et ole koskaan kokenut, aivan kuin me muutkin silloin joskus. Ensimmäinen sytostaattihoito on kieltämättä jännittävä, myös minulle oli, vaikka olen sairaanhoitaja. Minulla tuo oli ajankohtaista 2,5 vuotta sitten. Ja meni hyvin!
Me jokainen koemme hoidot yksilöllisesti, joillekin tulee oireita, toisille ei taas mitään, tai hyvin pieniä sivuoireita.
Nyt olet varautunut kaikkeen mahdolliseen. Mielestäni voisit unohtaa nuo listat. Voi olla, että et edes muista neuvoja, jollet kirjoita niitä ylös. Tämä johtuu tilanteen jännittävyydestä.
Valmistaudu hoitoon rauhoittamalla ja vahvistamalla itseäsi. Sinulle annetaan hyvät ohjeet ja tarvittavat lääkkeet. Pahoinvointilääkkeitä kannattaa ottaa juuri sen verran kun määrätään, siihen et jää koukkuun. Kuuntele mahdollisia oireitasi ja toimi sen mukaan. Elimistö kyllä kertoo sinulle, mitä se haluaa, mitä ei.
Taxosta minulle ei tullut muuta, kun makuaisti meni sekaisin, se kesti kolme päivää. Ceffin selvisin säännöllisillä pahoinvointilääkkeillä.
Noista jäähatuista ja hanskoista ollaan montaa eri mieltä. Hiukset lähtee joka tapauksessa, oli jäähattu tai ei. Oma onkologini ei sitä suositellut, koska teoriassa on mahdollista, että sytostaatti ei pääse aivan äärialueille, kun kylmähoito supistaa verisuonet.
Jos haluat varata kotiin jotakin, niin Omaga Öljy on hyväksi, sitä voit käyttää muutenkin. Kylmät ruoat tuntuvat hyvälle, esim marjakeitot, ne suojaavat myös mahaa. Syö pieniä aterioita 2-3 tunnin välein, älä anna mahalaukun mennä tyhjäksi. Varmista, että juomista on riittävästi. Ei hiilihappopitoista.
Älä jää odottamaan tuleeko pahoinvointia vai ei, aloita pahoinvointi estolääkkeet heti.
Hoidon jälkeisinä päivinä nuku ja lepää. Se väsymys, mikä silloin tulee on jotain aivan muuta kuin rankan työpäivän jälkeinen väsymys, Se yllättää, etenkin Ceffin jälkeen. Taxojen yhteydessä annetaan usein kortisonia aika suuri annos ja se vie usein yöunet ja muutenkin tunnet itsesi virkeäksi. Älä vaadi itseltäsi muuta kuin lepoa ja pientä syömistä, liiku voimien sallimissa rajoissa, vähitellen aloita liikunnan lisääminen.
Toivottavasti en masentanut sinua kommenteillani.
Ole rauhallinen ja positiivisin mielin, niin kaikki menee hyvin. Tämä on auttanut minua koko tämän raskaan prosessin ajan ja se jatkuu vielä.
Mielelläni olen kuulolla, kuinka hoidot meni.
Voimahalein Gugi53
- Re: Sytostaattitiputuksen aikana - muistilistagugi53
- LisäysMaat