Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Jälleen uusi tulokas..

HEI TESORO! Aloitan ensin hiukan sukuhistoriasta, koeta jaksaa ja pysyä kärryillä. Isän äiti oli 37-vuotias, 9 lapsen äiti kuollessaan rintasyöpään. Isän sisko 43-vuotias, 4 lapsen äiti kuollessaan rintasyöpään. Isäni kuoli 56-vuotiaana eturauhas-syöpään. Edellämainituista ketään ei tutkittu, kukaan ei varmaan ollut edes kuullut geenimutaatiosta. Isäni serkku (isän äidin puolelta) sairastui n.2 vuotta sitten eturauhas-syöpään ja hänen isänsä on myös kuollut eturauhas-syöpään, häneltä löydettiin tämä geenimutaatio (siis isän serkulta). Tämä serkku otti isäni siskoon yhteyttä ja kertoi tästä mutaatiosta ja me siskoni kanssa saatiin sitten tieto tädiltäni. Tätini tutkittiin ja hänellä ei ollut mutaatiota ja me siskon kanssa otettiin yhteyttä Naistenklinikan perinnöllisyysklinikalle ja kerrottiin, että haluamme geenitutkimuksiin. Kävimme ensin perinnöllisyysklinikalla kuuntelemassa tästä mutaatiosta, geenirihmastossa g-kirjain on vaihtunut a-kirjaimeksi ja samalla reissulla meistä otettiin verikoe. Koska sukurasitus on ollut melko kova, kiirehdettiin meidän vastauksia. Siskollani ei mutaatiota ole, mutta minulla on. Kaikki on vapaaehtoista. Lapseni tullaan tutkimaan 18-vuotiaina, jos he haluavat, tietysti heille täytyy ensin kertoa tästä mutaatiosta, että se on saattanut periytyä. Sukupolvien yli mutaatio ei tietääkseni hyppää eli siskoni lapsia ei tutkita, koska siskollani ei ollut mutaatiota.
Omalta kunnalta saa maksusitoomuksen, eli ei mennyt kuin poliklinikka maksut ja matkoista saa hakea kelalta korvauksia.
Maksusitoomuksen hoiti Naistenklinikka, minun ei tarvinnut huolehtia mistään.
Tietysti tämä mutaation löytyminen on vaikuttanut meihin kaikkiin. Siskoni ja äitini on luvannut ottaa palkatonta virkavapaata ja tulla auttelemaan minua. Tietysti varmaan mieskin hoitelee, mutta varmaan hänkin tarvitsee tukea, koska ei se helppoa hänellkkään ole.
Toivottavasti näistä tiedoista oli/on sinulle apua!
brca2 | 12.7.2007 klo 15:27:14