Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: selviytyminen kotona rinnan poiston jälkeen?
Heipä hei Marenki!Minulla on nyt kuusi viikkoa rinnanpoistosta ja samalla tyhjättiin kainalo. Tulin juuri fysioterapeutin luota saamasta uusia jumppa ohjeita ja samalla sain kuulla, että käsi on oikein hyvällä mallilla. Eli toipiminen on ollut nopeaa.
Ensimäiset kaksi viikkoa olivat vaikeimmat ja taisin ulista sohvan mutkassa oloani:( Sairaalassa olin leikkauksen jälkeen yhden yön ja kotiin pääsin dreeniletkun ja kassin kanssa. Dreeni haittasi jonkun verran liikkumista mutta laittelin kyllä ruokaa ja latasin pesukoneita hissuksiin. Kaupalla käynnin jätin mieheni kontolle kun näin talvis aikaan sen dreenin piilottaminen takin alle oli hankalaa ja kättäkin piti varoa. Kävelyllä kävin kyllä melkein päivittäin, ihan pientä lenkkiä tai sitten seisoskelin ulkona muuten vain.
Särkylääkettä meni pari viikkoa reippaasti, Burana/Panadol. Suuria kipuja ei ollut mutta jotain jomotusta ja haavan kiristystä kumminkin. Nukkuminen oli hiukan hankalaa ja paras asento löytyi sohvalla puoli istuvassa asennossa. Olo helpottui heti kun sai dreenin pois ja liikkuminen helpottui.
Ensimmäiset 3-4 viikkoa olin kovin väsynyt, takanahan mulla oli 8xTC hoidot ennen leikkausta, vaikuttivat varmasti vointiin aika paljonkin. Mutta kaiken kaikkiaan aika hyvin tuosta leikkauksesta selviää, alussa ehkä hankalaa mutta sitten paraneminen jatkuu nopsaan.
Autolla kaahailin 3 viikon päästä kun ei ollut pakko itse aiemmin ajella, mulla oikea puoli operoitu, ja automaattivaihteet helpottivat ajoa. Kääntyily ratintakana oli vai hankalaa kun haava kiristi.
Tsemppiä leikkaukseen, sitä ei tarvitse jännittää, itse jännitin ja ihan turhaan :) Pärjäät varmasti yksinkin kotona kun varustat ruokaa ja muuta valmiiksi. Saat ainakin levätä ja huolehtia vain itsestäsi. Tosin jonkinlainen turvarinki, vaikka työkavereista, toisi turvallisuudentunnetta.
Terveisin,
- Re: selviytyminen kotona rinnan poiston jälkeen?teppana