Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Kaksi möykkyä rinnassa
Hei Tintti-66!Myllerrykset ja itkut kuuluvat asiaan, ja niistä puhuminen ja syiden selvittäminen auttaa asiaa jonkin verran. Lapset varsinkin huomaavat, jos äiti on jostakin huolissaan, joten jos vain suinkin jaksat, niin mieti keinoja, miten kertoa lapsille tilanteesta mahdollisimman neutraalisti.
Oma ratkaisuni oli kertoa asioista lapsille askel kerrallaan, eli silloin kun menin paksuneulanäytteeseen, kerroin pojilleni, että minulta on löytynyt rinnasta patti, josta pitää tutkia, onko se kiltti. Sitten kun neulanäytteiden tulokset tulivat, niin kerroin että äidin patissa oli niin vihaisia soluja, että jos äidin rintaa ei leikata pois, voi äiti tulla kovasti kipeäksi jne... Detaljit löydät sieltä viesteistäni.
Olin tavattoman varovainen, ja aluksi en käyttänyt sanaa syöpä olenkaan, mikä johtui yksinkertaisesti siitä että pojat olivat vasta menettäneet ukkinsa syövälle. En halunnut antaa sellaista viestiä, että olisin kuolemassa tähän tautiin, koska onhan se eri asia sairastua hyväkuntoisena nelikymppisenä rintasyöpään kuin heikkokuntoisena ja valmiiksi sairaana yli 70-vuotiaana haimasyöpään. Tein siis taudista oman projektini, ja sellaisen sairauden, jonka olin päättänyt voittaa, vaikken tietenkään ole vieläkään varma voiton laadusta. Mutta askel ja erä kerrallaan, niin olen päättänyt edetä.
Apuna olen myös käyttänyt mielikuvia. Minulla oli kampaaja, joka kovasti suositteli Brandon Baysin Matka -nimistä kirjaa, ja vaikken ihan kaikkea siitä kirjasta ymmärtänyt tai täysin hyväksynytkään, niin sen ymmärsin, että minulla todellakin on lupa puhutella itseäni ja omaa elimistöäni, niin että se tekee oikeita asioita oikeaan aikaan. Meillä nimittäin on nykymaailmassa se taipumus, että me kohtelemme omaa ruumista kuin perivihollista, mutta näin ei tule toimia, vaan oppia uudestaan kuuntelemaan ja kunnioittamaan oman kehonsa viestejä. Juuri sen takia tuossa aikaisemmassa viestissäni kehoitin Mekiä luottamaan ruumiinsa tuntemuksiin ja säästämään huolehtiminen niihin hetkiin, jolloin se on luontevaa.
Lasten kanssa eläminen on ilo vielä silloinkin, kun syöpähoidot ovat päällä, ja sen ilon ravitsemana voi venyä vielä uusiin oivalluksiin ja syvempään elämää. Ollenkaan sitä vanhaa elämää aliarvioimatta ja jopa kaipaamatta. Mutta kaikkiin asioihin ja tottuu ja jopa tämä sairastaminenkin asettuu osaksi omaa elämän normaalia kiertokulkua.
T. Karhutar
- Kaksi möykkyä rinnassaTintti-66
- Re: Kaksi möykkyä rinnassaKarhutar
- Re: Kaksi möykkyä rinnassaHaaveilija
- Re: Kaksi möykkyä rinnassaTintti-66