Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Humppa pumppaa kuningasjumppaa
Hei kaikille,tässäpä mielenkiintoinen aihe!
Luin muuten juuri rintasyöpänaisten vuorikiipeilyretkestä kertova Rinta rinnan -kirjan. Suosittelen kaikille lämpimästi, se oli tarjouksessa Suomalaisessa kirjakaupassa. Siinä riittää runsaasti mietittävää elämänasenteen ja kovankin kuntoilun kannalta meille sairastuneille.
Mutta itse aiheeseen: Kun lapseni oli pieniä, liikkumiseni oli aika vähäistä, kun mieskin on toisella paikkakunnalla töissä. Viimeisinä vuosina olen kuitenkin liikkunut paljon ja monipuolistanut lajivalikoimaa koko ajan. Ensin sauvakävelyä, sitten uimista, pyöräilyä ja reilun vuoden ajan ennen sairastumistani kävin kuntosalilla bodypumpissa, bodybalancessa ja spinningissä yht. 3x vkossa. Sairaalassa maatessani hoitajat sanoivatkin, että mulla on "miesten pulssi".
Syksyn ja talven aikana sitten suurinpiirtein makasin puoli vuotta, ensin pääni takia, sitten luustometareiden vuoksi. Kun lääkäri varoitteli hypähtämästä ja horjahtamasta, ettei tule murtumia rintarankaan + vielä kertoo, että se huono nikama voi pahimmassa tapauksessa itsestään mennä pois paikoiltaan, en uskaltanut tehdä juuri mitään. Elin suuurinpiirtein "kokovartalokipsissä", pahin ongelma oli tietty korvien välissä. Voitte varmaan kuvitella, kuinka huono kuntoni oli, kun sain maaliskuun puolivälissä luvan liikkumiseen. Tosin vieläkin kiellettiin hypähtelyt, sauvakävely, uidessa ei saanut tömäyttää itseään altaan päätyyn jne.
Nyt olen sitten reilun kolmen kuukauden ajan systemaattisesti hoitanut kuntoani ja kroppaani ja aion jatkaa vähintään samalla teholla. Ongelmanani on ollut rintarangan lisäksi leikatun alueen turpoamisongelma, mutta olen päättänyt voittaa vaikeudet. Kun kerran saan elää, teen kaikkeni liikuntakykyni puolesta.
Olen pyöräillyt, mutta varonut kuoppaisia reittejä ja varaan lähinnä vain leikkaamattomaan käteen. Suorilla pätkillä ajan yhdellä kädellä ja pumppaan leikattua puolta. Samoin kävellessä pumppaan kättä miltei koko ajan ja näin turvotus on ollut tosi vähäistä. Rintauinti sai rinnan alueen turpoamaan niin pahasti, että uikkarin päällä kainalossa roikkui sellainen desin makkara. Nyt vain vesijuoksen ja nautiskelen lopuksi vähän selkäuinnista, venyttää ihanasti kättä ja kylkeä. Harmi, kun uimahallit on kesän ajan meillä kiinni.
Kerjäsin työterveyslääkäriltä lähetettä fysioterapeutille, joka auttaisi minua jumppaamisen ja venyttelyn alkuun, kun minulla on selän takia kauheat pelot lukkoina enkä uskaltaisi omin päin mennä mihinkään jumppaan tai salille. No en saanut, mutta en antanut periksi. Selitin asiani entistä ponnekkaammin työterveyshoitajalle ja hän vielä puhui lääkärille asiani puolesta ja sai minulle lähetteen. Nyt minulla on kotiin hengitys- ja jummpapalloharjoituksia sekä venytyksiä, joita uskallan tehdä. Menen fysioterapeutin luo kesäloman jälkeen uudestaan useamman kerran ja toivon oppivani myös itsenäisesti ymmärtämään, mikä minulle sopii ja mikä ei. Harjoittelen kotona liki joka päivä.
Olen saanut paljon ja monenlaista apua sairastumiseni jälkeen, mutta tosi tarmokas ja päättäväinen joutuu itse olemaan. Ajattelen, että minuun on jo satsattu niin paljon terveydenhoidon rahoja ettei nyt yhteiskunnan enää kannata säästellä jossain fysioterapiassa. Lopullisen työn ja treenauksen joutuu sitten kyllä itse tekemään pitkäjännitteisesti ja systemaattisesti.
Voima- ja energiaterveiset,
Santeri
- Humppa pumppaa kuningasjumppaaKarhutar
- Re: Humppa pumppaa kuningasjumppaaKsantippa
- Re: Humppa pumppaa kuningasjumppaasanteri
- Re: Humppa pumppaa kuningasjumppaaliikkeelle
- Re: Humppa pumppaa kuningasjumppaaLotteliini
- Re: Humppa pumppaa kuningasjumppaahannakaija