Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Eka sädetys takana
Tervehdys kaikille.Minulle annettiin sädetystä 25 + 5 kertaa. Iho ei reagoinut alussa mitenkään, mutta kaksi viimeistä kertaa tuli punoitusta enemmän kuin aiemmin. Iho tummuu ja todennäköisesti (lääkärin kertomaa) jää pysyvästi ruskeammaksi kuin normaalisti iho on.
Rasvaaminen on A ja O, heti alusta alkaen, rasvaa... rasvaa... rasvaa. Minulle sanottiin, että sädetetty rinta tulee hyvin suojata auringolta ainakin vuoden ajan. Korostettiin, että HYVIN suojattava. Olen pitänyt froteista käsipyyhettä nelinkerroin rintaliivin sisällä ja suojannut kainalon ja rinnan auringolta aina kun olen paikallani auringon alla. Saunassakin tulisi kastaa esim. froteepyyhe kylmään veteen ja suojata rinta liialta kuumuudelta.
Omakohtaisesti olen joutunut kokemaan sädetyksen jälkeen pelottavaa vaivaa. Minulle tehtiin osapoisto. Koko rinta oikealta vasemmalle ja alhaalta nännin yli on appelsiini-ihoa. Sädetys loppui 18.10.12 ja huhtikuussa alkoi tämä kovettuma. Rinta tuli kovin kuumaksi ja tuo appelsiini-iho oli aivan kovaa. Kipua ei rinnassa ollut. Sain siihen antibiottikuurin. Kävin näyttämässä kolmeenkin kertaan syöpäpolilla. Kolmannen kerran jälkeen rinnasta otettiin haavan kohdalta koepala. Ultrassa näkyi jokin 3 cm mittainen kohta, josta koepala otettiin. Kuulen tuloksista varmemmin 12.6. Kaksi eri hoitajaa on soittanut minulle ja eka kertoi, ettei mitään vaarallista syöpää palasta löytynyt, on ilmeisesti kudosta. Toinen hoitaja soitti saman päivänä ja sanoi, että oli liian pieni näytepala, ettei voi varmuudella sano mitä se on. Luulin, että appelsiini-ihon vuoksi menin ultraan ja koepala olisi otettu ihosta, mutta otettiinkin sisältä, jotain kai ei ole minulle kerrottu. Väittävät, että iho on sädetyksestä johtuvaa. Appelsiini-ihoon on ymmärtääkseni kaksi syytä, joko tulehduksellinen rintasyöpä tai sädetys.
Kannattaa suojata auringolta ja ehdottomasti paljon rasvaa, minä en näin jälkeenpäin ajatellen rasvannut tarpeeksi, ehkä olisin säästynyt tältä appelsiini-iholta. Jos se on sitä pahanlaatuista syöpää, niin se ei liity mitenkään sädetykseen.
Turha murehtiminen ei kannata, vaan kyselee syöpäpolilta hoitajilta aina kun jokin asia painaa mieltä. Minä ainakin olen soitellut oirepoliklinikalle syöpähoitajalle nykyisin rohkeasti ja kysynyt, niin ei tarvitse unettomia öitä sen vuoksi kärsiä. Nyt on lupa olla terveellisesti itsekäs ja hoitaa sairautta, yksin ei kannata murehtia. Meillä jokaisella on omlaiset hoidot ja keho reagoi miten kullakin, joten ei ole yhtäpitävää vastausta varmaankaan kenenkään kohdalla. Hoitavaan syöpälääkäriin minä ainakin luotan ja uskon hänen neuvoihinsa. Vertaistuki on elinehto meikäläisen luonteiselle naiselle, sen olen huomannut, päivittäin tarvitsen tätä foorumia ja teidän kertomuksia. Olette lämpimästi sydämessäni, hyvää päivän jatkoa kaikille.
- Eka sädetys takanaRianko62
- Re: Eka sädetys takanaHöpsis
- Re: Eka sädetys takanakititupu
- Re: Eka sädetys takanapuolituinen
- Re: Eka sädetys takanakititupu
- Re: Eka sädetys takanaRianko62
- Re: Eka sädetys takanaHelena1961
- Re: Eka sädetys takanaKevätkääryle
- Re: Eka sädetys takanamarkrani
- Re: Eka sädetys takanaKevätkääryle