Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Milloin oireet ?

Hei Pallu

Minun juttujani täytyisi kahlata viiden vuoden taakse, mutta tiivistän sen näin että Taxotere näyttää todellisen luontonsa vasta kortisonin loppumisen jälkeen. Pahoinvointia tuskin tulee, mutta 4-5 vuorokauden jälkeen saattaa alkaa kuumeilu, mikä on sen merkki että valkosolut ovat tulossa rytinällä alas. Jos kuume jää sahaamaan, tai nousee 38:aan tai sen yli, on parasta mennä heti ensiapuun, mistä verikokeiden kautta pääsee antibioottitippaan ja osastolle, jos on tarvis. Joskus voi käydä näin, vaikka olisi saanut sitä Neulastaakin.

Limakalvoille ja suolistolle Taxotere on raju lääke, joten kärsitpä sen aikana vaikka ummetuksesta tai ripulista, kumpaakin kannattaa hoitaa ja hankkia varsinkin kortisonin ajaksi hankkia vatsansuojalääke. Minulla oli ummetusta sekä ripulia heti ensimmäisen tipan jälkeen, eikä suolen toiminnassa jälkeen muutenkaan ollut rauhallista hetkeä - ennen kuin vasta sitten kun hoitojen päättymisestä oli kulunut jo kaksi vuotta.

CEF:stä sanon sen verran, että pahoinvointi ilmaantuu heti tipan jälkeen, jos on ilmaantuaakseen, ja mieluusti kannattaa ottaa "hyvinvointilääke" heti ensimmäisten kuvotusoireiden ilmaantuessa. Näin ei tarvitse käydä halailemassa kaakeleita. CEF:llä on myös se ominaisuus, että pahoinvointi voimistuu tiputuskertojen lisääntyessä, joten kannattaa kuunnella omaa vointiaan herkällä korvalla. Minulle CEF oli helppo hoito - vaikkakin sairastin kaikki lastentaudit (lue: korvatulehduksen) sen päätteeksi.

Aluksi kaikki tämä: hoidot, sivuoireet ja niistä selviytyminen huolestuttaa, mutta sitten kun asia tulee tutuksi, opit kyllä pärjäämään ja taas elämään - sillä elämääkin todella myös on hoitojen keskellä. Minä aika harvoin näistä sivuoireista enää vastailen, mutta näin keväisin mieli on jotenkin herkkä muistelemaan vanhoja. Toivon Sinulle oikein hyvää vointia ja onnea näissä hoidoissa.

Ne ovat nopeammin ohi kuin uskotkaan!

Terveisin
Karhutar | 12.5.2012 klo 20:28:31