Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Rintasyöpäepäily

Pelottaa. Äitini kuoli kesällä syöpään, jonka jälkeen olen neuroottisesti tarkastellut omaa kehoa. Minulla löytyi pari vuotta sitten pieni pahka rinnan vierestä. Kävin tuolloin heti hoitajalla, joka oli sitä mieltä, että kyseessä on rasvapatti tms, eikä sitä mitenkään tutkittu muuta kuin päältä päin tunnustelemalla. Olin tuolloin 27, nyt siis 29. Nyt kauhukseni huomasin, että se on kasvanut kaksinkertaiseksi (edelleen pieni, alle sentin) ja myös rinta on kipuillut viime aikoina. Varasin heti gynen - ja sainkin onneksi seuraavalle päivälle, jossa lääkäri tutki ja totesi, että kyllä se pitäisi ultrata (?) ei mammografia vaan toisenlainen tutkimus. Varaan sen maanantaina, toivottavasti saisi sen suhteellisen pian. Huolettamaan pisti myös se, että olen ollut jatkuvasti kipeänä ja väsynyt. Ja kun oikein alkaa pohtimaan, niin alavatsakipuakin on ollut myös. Gynen tutkimuksissa ei ollut mitään hälyttävää ja paksusuolen tähystys on tehty (samasta syystä, alavatsakivusta johtuen) vuosi sitten, eikä siinäkään löytynyt mitään merkittävää. Periaatteessa pitäisi olla siis rauhallisin mielin, kunnes toisin todistetaan.

Pelottaa kuitenkin tosissaan! Entäs jos se todella on syöpää?! Miksi hoitaja ei käskenyt silloin heti tutkimuksiin?! Pelottaa myös, että kipuilu on oire siitä, että se on levinnyt.

Ymmärrän, että vasta sattunut ikävä kokemus syöpään liittyen ei helpota asian realistista käsittelemistä ja todennäköisesti se patti on edelleen rasvapatti, nekihän voivat kasvaa. En kuitenkaan tiedä kuinka selviydyn jos se on syöpää, vaikka ennuste olisikin hyvä. En halua kuolla!

Miten rintasyöpä on teillä oireillut ja kuinka todetty? Voiko siitä oikeasti parantua kokonaan? Leviääkö se miten nopeasti? Mitä muuta se voisi olla?
miksi | 19.9.2009 klo 22:37:03