Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: BRCA1

Hei,
minulle tehtiin myös geenitesti, mutta tällä hetkellä tunnettuja geenimutaatioita ei todettu. Tuloksena on, että todennäköisesti minulla on vielä tuntematon geenimutaatio.

Sairastin rintasyövän 2002, jolloin tehtiin säästävä leikkaus, sytostaatti- ja sädehoidot.

Viime vuonna minulta poistettiin ennakoivasti molemmat rinnat sekä munasarjat, kohtu ja kohdunnapukka.

Olen nyt 46 vuotias. Munasarjojen poisto aiheutti vaihdevuosioireet; unettomuuden, levottomuuden, kuumat aallot, itkuisuuden ym.
Nämä oireet on kuitenkin saatu kuriin Efexor-mielialalääkityksellä. Efexoria käytetään nimenomaan tälläisessa tapauksessa vaihdevuosioireisiin, estrogenia ei voida käyttää koska rintasyöpäni oli hormonipositiivinen.

Efexor pitää vaihdevuosioireet kurissa. Nukun suht levollisesti, kuumia aaltoja tulee hyvin hillitysti, mielialat vaihtelevat kohtuuden rajoissa. Itse olen tosi tyytyväinen vaikka rintojen poisto olikin tosi iso operaatio. Sain samalla "uusioulokkeet" alavatsastani.

Rintasyöpäriskini putosi normaaliin 10 prosenttiin jopa 85 % sijaan. Nyt voin elää vähän pidemmällä tähtäimellä. Sitä paitsi "uusioulokkeet" ovat kauniit, kohdun ja munasarjon poistoa en enää edes huomaa.

Nämä ovat kuitenkin niin suuria asioita, että ne täytyy jokaisen itsensä käsitellä ensin loppuun asti ja sitten vasta tehdä päätös, minkä vaihtoehdon haluaa.

Käsittelin asiaa ensin terveyskeskuksen psykologin kanssa ja sen jälkeen pääsin Syöpätautien klinikan psykiatrille. Suosittelen, sillä ulkopuolinen pystyy aina antamaan vähän eri näkökulmaa asioihin.

Tatlim | 29.9.2006 klo 14:04:25