Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: yläraajan turvotus

Minulla käsi turposi kainalosta sormiin saakka heti sädehoitojen päätyttyä. Olen käynyt lymfassa ja saanut tukihihan ja –hansikkaan. Minulle kaikki fysioterapeutit ovat sanoneet että turvotus on pysyvää, mutta tiedän ainakin yhden tapauksen jossa turvotus on myöhemmin häipynyt ja pysynyt poissa. Aika siis näyttänee, itse en usko että oma turvotukseni tästä mihinkään enää häipyy koska sitä on niin laajalla alalla. Oma turvotukseni on tukihihojen ja lymfan ansiosta pysynyt kurissa, mutta hihaa ja hansikasta täytyy pitää jatkuvasti jotta teho säilyisi.

Se mitä voit tehdä ennen lymfahoitoja on käsijumppa. Pyörittele olkapäitä, tee hauiskääntöliikettä (ilman painoja), samoin soutuliikettä, nosta käsiä ylös, kaikenlaisia pumppaavia liikkeitä. Yritä pitää kättä kohotettuna mahdollisimman paljon, esim. sohvalla istuessa tue käsi tyynyillä ylös. Nukkuessa voi yrittää pitää myös tyynyjä käden alla.
Varpu | 10.4.2006 klo 10:24:22