Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.

Naisten syövät

Re: Suonet kipeät viimeisen ceffin jälkeen

Hei Tinttu,

suonien kipeytyminen lienee aika yleistä sytostaattihoitoja saaneille. Näin ainakin ymmärsin onkologin puheesta, kun asiaa häneltä kysyin. Hän selitti minulle, että sytostaatit polttavat suonia sisältäpäin, mistä johtuen ne kovettuvat. Minulla suonet tulivat tosi kipeiksi ja koviksi. Pahimmillaan ihan pienikin sipaisu ja käsivarren suoristaminen tuntuivat pahalta. Viimeisen sytostaatin olen saanut lokakuussa. Kipeys kesti ehkä pari kuukautt, mutta nyt se on hävinnyt. Labrassa sanoivat, etteivät suonet tule koskaan entiselleen, mutta mielestäni suonet ovat pehmenneet eivätkä enää tunnu ihan rautalangalta. Verikokeitten ottamiseenhan kovettuminen vaikuttaa, sillä neulaa pitää työntää vähän rajummin, jotta se läpäisee vesisuonen seinämän. Ja se tietenkin sattuu enemmän. Mutta niin kauan kuin on mahdollista, varjelen tuota leikattua kättä, enkä anna ottaa siitä verikoetta enkä muitakaan piikkejä pistellä.
Kärsivällisyyttä tarvitaan, mutta ajan myötä tilanne varmaan myös kohdallasi helpottuu.

SynttäriOnnittelut !!

Helviira
Helviira | 23.1.2008 klo 22:20:16