Tämä on keskustelufoorumin arkisto, jonne on koottu keskustelut Syöpäjärjestöjen vanhoilta verkkosivuilta. Keskustelujen viestejä voi lukea, mutta viestejä ei pysty kirjoittamaan.Siirry uudelle keskustelufoorumille.
Naisten syövät
Re: Femar
Hei,Femaria olen syönyt 3 kk. En ole koskaan ollut hikoilevaa tyyppiä enkä onnekseni hikoile nytkään, mutta kuumia = lämpimiä aaltoja minulla on ollut ja on edelleen, mutta ne eivät ole mitenkään suuria. Pääni, jossa on jo muutama hiuskin, hikoaa ehkä eniten, kroppa ei juurikaan. En tule punaiseksi enkä hikiseksi ja nihkeäksi, vaan ”hikitys-kohtauksen” aikana minun on vain hetken normaalia lämpimämpi. Päivällä en aalloista kärsi. Joskus illalla voi olla pieni aalto, joka menee onneksi tosi nopeasti ohi. Otsani voi tällöin olla vähän nihkeä, mutta siinä kaikki. Yöllä herään kerran tai pari siihen, että on lämmin, ei kuuma. Heitän peiton pois päältäni, odotan hetken jolloin ”hikityskohtaus” on mennyt ohi, laitan peiton päälleni ja jatkan uniani. Minä pelkäsin ennen lääkkeen aloittamista myös näitä kuumia aaltoja ja niiden aiheuttamaa unen katkonaisuutta, mutta jälleen kerran etukäteispelkoni meni hukkaan. ONNEKSI. Olen päässyt tosi helpolla. Gynekologini sanoi, että ajan kuluessa nuo vähäisetkin lämpöaallot oletettavasti katoavat. Siihen olen päättänyt uskoa.
Hikoilua vähentämään/estämään sain Yliopiston Apteekin valmistamaa lääkettä. Alkuperäistä nimeä en muista, sillä sitä ei ymmärtääkseni enää valmisteta ko. nimellä. Koostumus kuitenkin on sama kuin ennenkin. Reseptissä lukee ERGOTAMIN TARTRAATTI. Olen ottanut muistaessani iltaisin pari pilleriä varmuuden vuoksi. Olen kyllä lukenut, että joillekin tästä lääkkeestä on ollut suunnaton apu, vaikka itse en ole huomannut mitään eroa vaikken lääkettä olisi muistanut ottaakaan. Sekin on niin yksilöllistä.
Suurin Femarin syömisen aiheuttama ongelma oli aluksi suhteellisen suuri niveljäykkyys ja -särky. Kun olin esimerkiksi ajanut autoa tunnin, oli melkoisen työn takana päästä autosta ulos ja saada jalkansa liikkeelle. Mutta hetken köpöteltyäni selkä kumarassa ja nilkat sekä polvet tönkköinä, nivelet vertyivät ja pääsin suht kivuttomasti eteenpäin. Liikkuminen ei kuitenkaan parina ensimmäisenä kuukautena ollut mitenkään sulavaa. Sitten ilman etukäteisvarotusta jäykkyys katosi. Kyllä olin riemuissani sinä päivänä, kun huomasin nousseeni tuolista ylös auttamatta käsilläni. Nyt pystyn liikkumaan aivan normaalisti.
Sanotaan, että sivuoireet yleensä vähenevät, kun lääkettä on käyttänyt vähän pitemmän ajan. Toivon sinulle voimia kestää nykyiset myrskyt ja tasaantuvaa aaltoilua !
Helviira